vertina tabligh

روف گاردن چیست؟

روف گاردن چیست؟

پیشینه زمانی ومکانی باغ روی بام یا روف گاردن

مردم از اوایل تاریخ علاقه فراوانی به کاشت روی بام وسرسبزی داشته اند. اولین ها مرتبط به ساکنین بین النهرین است که حدود 600 تا چندهزارسال قبل میزیسته اند می‌باشد. باغ های معلق شهر بابل نمونه دیگری که  با بهارخواب خود رابا گیاهانی میپوشاندند تا از سرسبزی آن استفاده کنند. هرچند باغ های پشت بام اصولا بعنوان یک مزیت جدید برای ثروتمندان کاشته شده و از آنها لذت می برد. در سال 1970 در آلمان برای اولین بار ایجاد شد.سیستم های بام سبز توسعه و درطیف گسترده رواج یافته است.

آیا تا به حال فکر کرده اید که پشت بام خود رابه یک باغ یا فضای سرسبز تبدیل کنید؟

امروزه کاشتن گل وداشتن پارکها وباغها درداخل شهرها بعنوان یک سبک برای بهترکردن کیفیت هوا وکاهش گرمای شهرشناخته شده است. اما کمبود فضا و زمین، افزایش تعداد پارک ها و فضای طبیعی را سخت و غیرممکن میکند. این زمانی است که باغ های پشت بام روی کار آمدند. دلیل محبوبیت اخیر آنها، به ویژه در شهرهای بزرگتر و توسعه یافته است.

آیا این امکان وجود دارد باغی در پشت بام خود  ساختمان خود داشته باشم؟

همه چیز ممکن است. اول، این اهمیت دارد  که تمایزمابین یک باغ بام و یک بام سبز را بدانید. سقف سبز را قادر هستیم روی هر سقف، حتی سقف مورب، هم انجام دهیم. یک سقف سبز اصولا از سینیهای پلاستیکی یا فلزی با عمق کم ایجاد شده که پرازعلفها یا گلهای گوناگون است. نصب آن  راحت و سبک است. روف گاردن یا باغ روی پشت بام به طور معمول از گیاهان با اندازه بزرگتر تشکیل می‌شود. این نوع باغهای روی بام پراز ترکیبی از گیاهان همیشه سبز، گل، بوته و علف است. یک روف گاردن به خاطر سنگینی مواد و نحوه استفاده از فضا، معمولاً در سطح سقف صاف  ایجاد می‌شود.

باغ پشت بام یا روف گاردن مفهومی است که تا وقتیکه چیزی با عنوان سقف وجود داشته است معنی دارد. ساکنین شهرهای مختلف درنسلهای گوناگون قدیم تا جدید گیاهان را روی پشت بامها جمع میکردند و چیزی مشابه گلخانه ایجاد میکردند. حتی سقف های سبز، سقف هایی که با خاک و گیاهان پوشانده شده اند، سالهاست که هست. باغ های پشت بام یا همان روف گاردن هم درساختمانهای مسکونی و هم تجاری محبوبیت  زیادی پیدا کرده اند.

روف گاردن

مزایای استفاده از باغ روی بوم یا روف گاردن:

1. سازگار و مفید برای محیط زیست: مهمترین مزیت روف گاردن اینکه برای محیط زیست مفید است. زیرا موجب می‌شود گیاهان بیشتری در منطقه یا شهر مورد ایجاد گردد و باعث افزایش اکسیژن میگردد.

2. عایق بزرگ: لایه هایی که برای ساخت آن استفاده می‌شود موجب میگردد انرژی زیادی هدر نرود و عایق بندی خوبی برای باشد. باعث کمک به صرفه جویی درانرژی می‌شود وکمک به اینکه خانه خود را درتابستان خنک و درزمستان گرم نگه دارید.

3. نصب بسیار آسان: ایجاد باغچه های بام اصولا زحمت زیادی نیاز ندارد و آسان است. اگر روی سقف مسطح و تاحدی با باغبانی آشنایی داشته باشید میتوانید این کار را خودتان هم انجام دهید.

4. خود پایداری: بسته به سبک نصب روف گاردن شما میتواند خودپایدار باشد و نیازی به آبیاری مداوم ندارد. البته در این مورد استفاده از گونه های گیاهی مناسب بسیار مهم است.

5. استقامت در مقابل اشعه ها: لایه های بالایی بالای باغ از لایه ضدآب زیرین آسیب پذیرتر در برابر اشعه حفاظت میکند. این موجب افزایش عمر آن می‌شود.

6. قیمت: قیمت یک بام باغ به شدت متفاوت است زیرا متغیرهای زیادی وجود دارد. قیمت برای سقف های فشرده یا باغ های تخصصی هزینه بالاتری به همراه دارد.

7. مقاومت در برابر ضربه: باغ های پشت بام به خوبی در مقابل شاخه های افتاده یا طوفان های تگرگ مقاومت می کنند. اگر خسارتی رخ دهد احتمالاً گیاهان و سبزه ها هستند که میتوانند به راحتی از ساختمان درجهت آن ضربه حفاظت کنند.

8. مقاومت در برابر آتش: باغ های بام از نظر مقداراستقامت در مقابل آتش سوزی متفاوت هستند. محیط رشد در برابر آتش مقاوم است اما گیاهان آلی هستند اگر خشک شوند به راحتی قابل احتراق هستند.

9. تولید: از روف گاردن می توان برای پرورش گیاهان خوراکی مانند گیاهان و سبزیجات استفاده کرد. این نوع گیاهان به همان اندازه باغهای دیگر به محافظت احتیاج دارند.

10. صدا: باغ های بام نه تنها اثرات را جذب می کنند بلکه به جذب سر و صدا نیز کمک میکنند. این لایه ها باهم کار میکنند تا صدای بیرون را کاهش دهند ویک باغ بام را ساکت وبی سروصدا کنند.

11. حمایت از حیوانات مثل پرندگان : بام باغ ها فضای مناسبی برای محافظت و حمایت از حیوانات علی الخصوص پرندگان ایجاد میکنند.

12. زیبایی شناسی: باغ های بام می توانند زیبا به نظر برسند و همچنین می توانند بد به نظر برسند. این فقط اهمیت دادن به ساخت آن بستگی دارد. آنچه درمورد باغهای بام جالب است اینکه کاملاً برای هرآنچه میخواهید قابل تنظیم است تا بتوانید باهرشیوه ای متناسب باشید.

13. قابل پیاده روی: سقفهای سبز قابل پیاده روی هستند. تا زمانی که روی گیاهان قدم نگذارید، میتوانید روی پشت بام سبز یا روف گاردن راه بروید.

14. کاهش دهنده استرس: سقف های سبز می توانند به کاهش استرس کمک کنند. تماشای طبیعت روف گاردن  به شما در آرامش و ایجاد نشاط خوب کمک میکند. این واقعیت که سقف های سبز به کاهش سر و صدا کمک میکند و آرامش ساختمان را هم بالا میبرد.

روف گاردن

انواع مختلف باغ روی سقف یا روف گاردن

  1. روف گاردن گسترده

در این گونه یه لایه نازکی از خاک نیاز است. بدین دلیل حفاظت ازآن آسان است این نوع باغهای روی بام برای سقف انبارها، پشت بام گزینه ای مناسب است. ولی از نظر زیبایی، درجه پایین تری دارد چون  گونه های پوشش گیاهی مورد استفاده در این مدل کم است. گلسنگ و خزه بهترین پوشش گیاهی برای این گونه باغ ها است.

  • باغ های روی بام نیمه فشرده

اینگونه به لایه خاک با عمق بیشتری نیازمند است باعث می‌شود گونه های گیاهی و سبز بیشتری را پوشش دهد. به موجب پوشش گیاهی، بار بیشتر برای خاک و آب مورد استفاده ایجاد می‌شود. گل های وحشی که نیازی به نگهداری ندارند می توان به راحتی در چنین باغ هایی پرورش داد.

  • باغ های بام فشرده

در این گونه پوشش گیاهی بسیار شبیه حیاط منزل از جمله  گلها، بوته ها، درختان میتوان پرورش داد. با این تفاسیر این نوع باغ روی بام به سازه های مقاوم ترو بزرگترنیاز دارد. علاوه بر نیازهای اصلی نگهداری، در زمان آبیاری نیز باید خیلی موارد مورد توجه قرار گیرد.

سوالاتی که در مورد ساخت روف گاردن پیش می آید؟

  1. چگونه می توان وزن را پایین نگه داشت؟

گلدان های ساخته شده از چوب، فایبرگلاس و ساخته شده از مواد سبکتر. این مواد به کاهش کل خاک مورد نیاز برای پر کردن آنها کمک میکند. تا جایی که برای ایجاد باغ روی بوم کف سازی می‌شود، ضخامت چوب یا چینی اصولا وزن کمتری نسبت به بتن یا سنگ را دارد .

  • چه وسایل وفرایند هایی برای روف گاردن مورد نیاز است؟

سیستم آبیاری قطره ای خودکار که باعث صرفه جویی دروقت وهزینه آب می‌شود وباعث بیشتر شدن عمروسلامت گیاهان میگردد. نورپردازی مورد نیاز برای باغ به خصوص برای زمان غروب و شب.

  • گونه گیاهانی که برای پشت بام ها مناسب ترهستند چه نوعی هستند؟

بیشتر گیاهان همیشه سبز و همچنین درختان  که همیشه سرسبز هستند. ما سعی میکنیم ازگیاهانی که دارای برگهای بزرگ هستند، مانند گوش فیلها، که براحتی توسط باد خرد می‌شوند، دوری کنیم.

پیشنهاد تیم ورتینا برای ایجاد روف گاردن یا باغ روی بام :

مرحله اول – با توجه به در نظرگرفتن موقعیت مکانی و زمان و قدمت ساختمانتان. اینکه شما باید مطمئن شوید که ساختمان مقاومت لازم برای انجام این کاردارد یا خیر؟

مرحله دوم – معایب و مزایای کاری که قرار است انجام دهید را در نظر بگیرید.

مرحله سوم – طرح های مختلف و هزینه ها را بررسی و در مورد آنها تحقیق کنید.

مرحله چهارم – از یک مشاور با تجربه جهت ارائه مشاوره لازم در این زمینه کمک بگیرید. یک فایل گرافیکی متناسب با سلیقه خود ایجاد کنید .

مرحله آخر- در نتیجه با استفاده از متخصصین وکارشناس در این زمینه  عملیات خود را پیاده سازی و اجرا کنید.

 

روف گاردن

اصولی که باید در ایجاد روف گاردن رعایت شود:

نگهداری ازگیاهان بعنوان روف گاردن روی بام پرورش میدهیم ازنظر رسیدگی ومحافظت تقریباً مشابه نگهداری وسایل شکستنی داخل خانه است.

یکپارچگی ساختاری: اطمینان حاصل کنید که سقف میتواند بار را در روی خود نگه دارد. برای انجام این کار یک متخصص وکارشناس در این زمینه مشورت کنید .خاک و گلدان سنگین هستند و با رشد گیاهان وزن آنها هم سنگین تر می‌شوند. آبیاری گلها و گیاهان هم آنها را سنگینترمیکند پس باید تمامی موارد مرتبط با وزن که ایجاد می‌شود بررسی شود.

آب: نوع آبیاری روف گاردن را هم در نظر بگیرید. آیا میتوانید با یک شلنگ آبیاری کنید؟ نصب یک بشکه باران و آبیاری قطره ای را درنظر بگیرید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب: آیا بوسیله ساختمانهای حول ساختمان خودتان سایه انداخته نشده است؟

گرما: علاوه بر اینکه خورشید به سقف و باغ روی بوم شمامی زند. گرمای محیط نیزاز سطح سقف، ساختمانهای حومه، ماشینهای موجود درخیابان وآلودگی محیط وگرمای منعکس شده ازفلزات روی گیاهان وجود دارد.

ایمنی: برای ایجاد روف گاردن چون در سطح بالایی از زمین ایجاد می‌شود ، باید امنیت پشت بام هم بررسی شود. تا در موقع استفاده از این مکان برای کودکان یا حیوانات و دیگر اشخاص مشکل ایجاد نشود.

حریم خصوصی: بیشتر پشت بامها توسط ساختمانهای همسایه احاطه شده اند. اگر باغ پشت بام شما کاملاً نمایان باشد، ممکن است بخواهید برنامه ریزی کنید. میتوانید یک حصار از گیاهان همیشه سبز ایجاد کنید .

سیم کشی برق: برق برای روف گاردن لازم است. اگر میخواهید از باغ خود در شب لذت ببرید، شمع بهترین نور برای استفاده در شب نیست. برای این کار نیازمند یک نورگردازی ایمن و مناسب می‌باشد.

ذخیره سازی: لوازم زیادی در ارتباط با باغبانی وجود دارد: ابزار، کود، کود کمپوست، سطل. فضا در پشت بام محدود است. قفسه ها کافی خواهند بود. برخی از باغبان های پشت بام کمد های باریک را انتخاب می کنند. علت اینکه وسایل و مواد مورد نیاز خود را برای نگهداری وحفاظت از باغ روی پشت بام درآن قرار دهند.

هزینه: آخر اینکه مهم نیست چقدر حاضرید هزینه کنید؟ میتوانید با شروع خرید، گلدان و گیاهان بیشتری خریداری کنید و به این موارد اضافه کنید. برای ایجاد یک روف گاردن میتوان در ابتدا با هزینه کم و مختصر یک محیطی را با این مشخصه ایجاد کرد. بعد از زمانی آن را توسعه بخشید.

صرف نظر از شروع طراحی شما، بزرگ یا کوچک، یک روف گاردن یک سرمایه برای آرامش خاطر است. بسیاری از ساکنین یک شهر است که زمان زیادی را در آن بگذرانند.

مزیت استفاده از برند ورتینا در اجرای کاغذ دیواری سازه موردنظرتان:

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه. این تیم قادر به رائه خدمات زیر به شما مهندسین، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد .

  1. سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
  2. طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
  3. آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
  4. زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی.
  5. تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
  6. اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.
  7. ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.
  8. به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و روف گاردن.

–  پیشنهاد تیم ما به شما :

پیداکردن پیمانکار مناسب پراهمیت ترین و شاید سخت ترین بخش در هر پروژه ساختمان باشد.

متشکریم که مطالب بالا را برای افزایش اطلاع خود از روف گاردن یا باغ روی بام  مطالعه کردید. یقینا خود شما میتوانید یک  تصمیم عالی و کاربردی برای نقاشی سازه موردنظر خود داشته باشید .

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است.

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید.اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید.

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید!

شماره تماس: 09-88288307-021