vertina tabligh

طراحی نما ساختمان

طراحی نما ساختمان


طراحی نما ساختمان

طراحی نما ساختمان هر اندازه شیک و مدرن و جذاب تر باشد بهای ساختمان افزایش پیدا میکند. ظاهر ساختمان های دو و یا چند طبقه اکثرا در معرض دید میباشند. پس بهتر است در طراحی آن ها حساسیت ها و توجهات لازم اعمال گردد.

نمای ساختمان علمی است به روز و همیشه در حال تعییر و تحول است. در این بخش زیبا با پرسش های بسیار زیادی دررابطه با نما روبرو میشویم که جواب آن بسیار دشواراست.

طراحی نمای ساختمان تاثیر فراوانی در نگاه اشخاص ازکیفیت و ساختن هر پروژه ساختمانی دارد. نمای بیرونی ساختمان هویت یک سازه است که باید هماهنگ با بافت نمای ساختمان های نزدیک به خود باشد. در زمان ورود به یک منطقه مسکونی و دیدن ساختمان های اطراف پراهمیت ترین چیزی که به چشم بیننده می رسد. نمای ساختمان ها جزء اصلی ساختمان است. نمای خارجی هرسازه است که سازنده ی بدنه و صویر ذهنی شهروندان ازآن شهراست.

فاکتورهای بسیاری در طراحی نمای بیرونی ساختمان اثرگذار است. تعدادی از این فاکتورها:

  • زیباتر شدن نما ساختمان ها
  • به حداقل رسیدن انتقال آلودگی صوتی
  • ممانعت از اتلاف انرژی در فصل های مختلف سال
  • حفاظت و نگهداری از ساختمان در مقابل شرایط جوی از جمله زلزله و باد و باران

فاکتورهایی که میبایست در طراحی نمای ساختمان در نظر بگیریم:

  • نوع معماری ساختمان: عمرمفید یک ساختمان مسکونی اندازه 30 تا 50 سال است. باید برای این سال ها به فکر یک طراحی نمای ساختمان زیبا و جذاب بود. به این دلیل که از زیبایی ساختمان کم نشود وباعث به وجود آمدن خستگی در و یکنواختی دردیدافراد نشود.
  • به وجود آوردن هماهنگی با معماری شهری: هر شهر و محله ای هویت و شخصیت ویژه مرتبط با خود را دارد. یک طراحی نمای ناهماهنگ به تاریخ، زیبایی و بافت منطقه مورد نظر صدمه میزند. به همین دلیل که هنگام طراحی نمای ساختمان بایستی به معماری شهر و منطقه توجه مخصوصی داشت.
  • تعرفه طراحی نمای ساختمان :بخاطر اینکه ساختمان یک نمای زیبا و مناسب با هزینه مناسب داشته باشد باید از همان ابتدا یک طراحی درست و حساب شده انجام شود. تعرفه طراحی نما ساختمان بواسته به مواد و تعداد طبقات تفاوت دارد. با بررسی صریح و کارشناسی قادریم از افزایش قیمت طراحی نما ساختمان ممانعت کنیم.

نمای معماری در طراحی نما ساختمان امروزی به سبک های مدرن تری ساخته شده است. سیستم های مختلف نما اهداف مختلفی را برای یک ساختمان ارائه می دهند. معماران از سیستم های نمای معماری برای کنترل آفتاب ، کنترل گرما یا تهویه ساختمان استفاده می کنند. سیستم های نمای معماری محبوبیت زیادی در معماری مدرن دارند . این سیستم های نمای معماری اساساً در آلومینیوم ، روی ، فولاد ضد زنگ ، مس ، برنج یا تیتانیوم ساخته می شوند.

اصول کلی برای طراحی نما ساختمان

زیبایی ظاهر یک ساختمان روی جذابیت بیشتر فضای عمومی موثر است . بهتر است یک ساختمان علاوه بر یکتا بودن با ساختمان های اطراف نیز هماهنگی داشته باشد. در طراحی نما، باید فرهنگ و بافت منطقه آنالیز گردد و با هنر معماری و خلاقیت طراح ادغام شود تا نما زیبایی به ساختمان دهد.

نورپردازی نما :

نورپردازی باعث میشود نمای ساختمان در شب مانند روز تاثیر گذار باشد. از این رو طراحی نورپردازی به اندازه طراحی خود نما حائز اهمیت است. نورپردازی نباید خیلی خیره کننده باشد. در نگاه اول باید نما به چشم بیاید و بعد نورپردازی جلب توجه کند.

زنده بودن  طراحی نما :

با تغییر سایز بازشوها و ادغام متریال های متفاوت وبه کارگیری از المان های افقی وعمودی میتوان نمای پویایی ایجادکرد. نمای ساختمان پویا در دید بیننده چشمگیرتر و از لحاظ بصری ارزشمند است.

خوانایی نما :

سهولت و خوانایی نما برای سازه های چند طبقه و بلند مرتبه از اصول طراحی نما است.  باید در طراحی از ایجاد تنوع بیش از اندازه ممانعت گردد. استفاده از مصالح تک رنگ با بافت های شبیه به هم میتواند در ایجاد خوانایی مفید باشد .استفاده از متریالهای برجسته افقی و عمودی موجب به حداقل رسیدن یکنواختی میشود.

موارد ذیل مرتبط با طراحی نما ساختمان: