vertina tabligh

آینه کاری ساختمان

آینه کاری ساختمان

پیشینه آینه کاری در ایران

تکنیک آینه کاری مهارت ایجاد فرمهای منظم با استفاده از بخشهای کوچک یا بزرگ موزاییک آینه ای است. بعنوان تزئین در مکان های داخلی معماری استفاده می‌شود. آثار آینه نه تنها باعث افزایش تزئینات معماری می‌شود، بلکه با ضرب انعکاس نور فضا را نیز روشن میکند. این آخرین نوآوری ایرانی درزمینه معماری ودکوراسیون داخلی به حساب می آید. از این هنر برای تزئین  کردن کاخ ها و عمارتهای سلطنتی بسیار استفاده میشد.

آینه کاری ایرانی

ایرانیان همیشه توجه فراوانی به هنرهای زیبا، معماری و زیباسازی سازه ها داشته اند.

در طول زمان از گذشته معماران ایرانی با بکارگیری مصالح ساختمانی که به صورت محلی در به آن دسترسی داشتند. ازسبکهای فراوانی برای زیبایی داخلی و خارجی ساختمانها استفاده کرده اند. نتیجه این فعالیت ها شاهکارهای معماری ایران را به وجود آورده است. یکی از هنرهایی که برای تزئین محیط داخلی ساختمان استفاده فراوانی میشد، تزئین با آینه یا آینه کاری است.

این هنر که توسط معماران ایرانی بوجود آمده و در دوران پس از دوران صفویه ادامه پیدا کرده است. هنر آینه کاری ایجاد و دکوراسیون سالنها واتاقهای مهمان و بویژه درساخت بناهای مذهبی ومقدس به بالاترین درجه خود رسید. در عصر قاجاریه برخی از ساختمانهای شگفت انگیز و استثنایی ازهنر آینه کاری ساخته شد.

در سالهای نزدیک، هنر آینه کاری از کاخ ها و سالن های اعیانی خارج شده و متداولتر شده است. هنر آینه کاری در فضاهایی مانند رستورانها، مراکزخرید، هتلها و حتی خانه های شخصی از این سبک استفاده میکنند.

آینه ها چگونه ساخته می شوند؟

آینه معمولی امروزه با وصل کردن یک ورق شیشه به یک لایه نازک فلزی ساخته می‌شود. امروزه اکثر تولیدکنندگان نقره یا آلومینیوم استفاده میکنند. امروزه روند مدرن نقره سازی را کشف کردند، شامل پاشیدن یک لایه نازک ازنقره یا آلومینیوم به پشت ورق شیشه بود. این سبک آینه کاری تولید فراوان آینه ها را ایجاد میکند. محصول مورد نظر را به مراتب مقرون به صرفه تر و مناسبتر برای عموم مردم می کند.

برای استفاده معمول درساختمانها، معماران طراحان داخلی باید ضخامت آینه را درنظربگیرند که متناسب با ماندگاری آینه افزایش می یابد. برای کاربردهای سنگینتر، آینه بسته به نوع استفاده باید به سبکی ویژه ایجاد شود. معمولاً برای بهسازی ماندگاری و بازتابندگی از روكشی ویژه استفاده می‌شود.

به ضمیمه افزایش این مهارت در دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک، در ادامه  به دوره مدرن میرسیم. حتی تغییرات بیشتری در نحوه استفاده از آینه کاری در معماری طراحی داخلی دیده می‌شود. آینه های حمام و ست های تزئینی همراه با چراغ های LED و استفاده می‌شوند. پیشرفت تکنولوژی نوین امکان چنین انعطاف پذیری را ایجاد کرده است. معماران معاصر باید توصیه های ویژه ای را برای چگونه قرار دادن  آینه کاری درطراحی خود در نظر بگیرند.

به دنبال این تکثیر آینه ها در طراحی داخلی نئوکلاسیک، سرانجام به دوره مدرن می رسیم. در این دوره حتی نوآوری بیشتری در نحوه تعامل آینه ها با معماری دیده است. آینه های حمام کاربردی و ست های تزئینی. این آینه ها همراه با چراغ های LED ومحیط مینیمالیستی، در مقایسه با نمونه های ظریف برای طراحی با آینه.

آینه کاری بسته به سایز، صورت، محل قرارگرفتن وتزئینات، میتواند انواع مختلف زیبایی وکارایی درطراحی یک محیط معماری ایفا کند.

یکی از کاربردهای متداول در استفاده از این سبک، بزرگ کردن فضای آینه کاری شده است. یک آینه بزرگ میتواند یک اتاق کوچک را بسیار بزرگتر از آنچه که هست نمایش دهد. در آینه کاری خصوصاً اگر آینه یک دیوار کامل را در بر بگیرد. در یک نقطه مرکزی قرار گیرد، یا حتی اگر به شکل یک پنجره باشد هم این قابلیت را دارد. برای استفاده از این تکنیک با بالاتری درجه موفقیت، معماران طراحی داخلی باید نورپردازی را هم به حساب بیاورند. این شیوه تزیین باید درمناطقی قراربگیرد که قادرباشد نور طبیعی را از پنجره ها به برترین صورت ممکن منعکس کنند. آینه کاری موجب ایجاد فضای بازتر و روشنتر شود.

آینه کاری

متداول ترین  نمونه آینه کاری ها:

گونه کلاسیک و کاربرد آن

در آینه کاری به سبک کلاسیک بخش های شکسته آینه ها مورد استفاده قرار میگرفت. به همین خاطر به طراحی داخلی خانه ها جلوه  ظرافت و زیبایی میداد.

نوع سه بعدی :

یکی از زیباترین استفاده از آینه، آینه کاری  از نوع سه بعدی می‌باشد. آینه کاری سه بعدی دربرگیرنده یک آینه بزرگ و چندین آینه کوچک به صورت رنگس است. این آینه های کوچک به صورت مورب به آینه اصلی متصل می‌شوند. برای به وجودآوردن آینه های سه بعدی اندازه و سایز مد نظر تکه تکه می‌شود. بعد از ورقه های PVC با تراکم متنوع در پشت آینه برای حالت سه بعدی از آن مورد استفاده قرارمیگیرد.

آینه کاری

گونه سنتی:

آینه کاری از گونه سنتی درایران یکی از مهارتهای زینتی در جلوه دادن به اماکن عمومی به حساب می آید. این نوع آینه کاری در دوره ساسانیان به به بالاترین درجه خود رسید. یکی از پرطرفدار ترین المان جلوه دادن آینه کاری سنتی به حساب می آمد. اندازه هر قطعه آینه در این سبک خیلی  کوچک بوده و در حدود چند سانتی متر است.

آینه کاری  از نوع مدرن:

یکی از سبک های نو و جدید برای طراحی داخلی و خارجی خانه ها استفاده از گونه های آینه کاری مدرن است. این نوع آینه کاری مختص به منازل خیلی بزرگ و لاکچری نیست. در منازل با مساحت کم هم میتوان با بکارگیری این سبک مدرن علاوه بر زیبایی، آن را بزرگتروچشم نوازترنشان داد.

پیشنهاد تیم ورتینا برای پتینه کاری سازه شما :

مرحله اول – با توجه به درنظرگرفتن موقعیت مکانی ومساحت ومتراژ، اینکه شما باید مطمئن شوید که چه سبک آینه کاری را میپسندید؟

مرحله دوم – معایب و مزایای آن را همه جانبه در نظر بگیرید.

مرحله سوم – طرح های مختلف را بررسی و در مورد آنها تحقیق کنید.

مرحله چهارم – از یک مشاور با تجربه جهت ارائه مشاوره لازم در آینه کاری ساختمان کمک بگیرید. یک فایل گرافیکی متناسب با سلیقه خود ایجاد کنید .

مرحله آخر- در نتیجه با استفاده از متخصصین  و کارشناسان آن را پیاده سازی و اجرا کنید .

برای اجرای آینه کاری خود پیمانکار، تمرکزبرکیفیت، سطح خدمات، تعهد کارمندان، سبکهای آینه کاری، تجربه، ارتباطات و رهبری را درنظربگیرید.

آینه کاری باید فضاهای روشن یا پنجره ها را انعکاس دهند. آینه کاری برای برجسته سازی معماری طراحی داخلی استفاده گردند. رسیدن به این هدف اگرچه شاید سخت باشد، اما اگر به خوبی اجرا گردد، قادراست فضای زیبایی را ایجاد کند.

معماران همچنین میتوانند با ادغام ظرافت و بهره وری، مکانی زیبا با آینه کاری دکور کنند. یک مثال مشخص اضافه کردن لامپ ال ای دی به آینه کاری های حمام است. این چراغ ها نه تنها چشم نواز هستند، بلکه عملکرد آنها این است که صورت کاربران را روشن میکنند. چراغ ها به آنها اجازه می دهند آرایش کنند، موهای خود را اصلاح کنند. آینه های بزرگ درکمد قادرند به باز شدن فضا وبازتاب نور همانطورکه در بالا درمورد آن صحبت شد، کمک کنند.

امکانات طراحی با آینه کاری بی پایان است. معماران دکوراسیون داخلی و خارجی معاصر این فرصت را دارند که با ادامه توسعه تکنولوژی جدید، آزمایشات بیشتری انجام دهند. این آینه کاری المانهای متنوع چشم نوازی هستند که میتوانند معماری ودکوراسیون داخلی وخارجی را به سطوح جدیدی ارتقا دهند.

سازوکارآینه کاری :

قبل از شروع تزئین با آینه یا آینه کاری، یک طراح ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ میکشد. سپس بوسیله سوزن های خاص این طراحی ها را به دیوارها، سقف ها و ستون ها انتقال میدهند.

بعد از آن، تکه های آینه را تک به تک بر روی سطح دیوارها، سقفها و غیره اتصال میدهند. این کار به تخصص و حوصله  زیادی نیاز دارد. در حالت ایده آل، ضخامت قطعات آینه باید حدود یک میلی متر باشد.

دو روش برای آینه کاری وجود دارد :

  • تخت
  • برجسته

مرسوم ترین طرحی که در آینه کاری مورد استفاده است، اصطلاحاً طراحی گره است. در دوره قاجار، آینه های کاملاً بزرگ اغلب بر روی دیوارها چسبانده می شدند. طرح های مختلف، اغلب پرتره های افراد، روی آینه ها، آینه کاری میشد.

اکثرا از آینه به همراه گچ بری برای ایجاد تزئینات و دکوراسیون داخلی جذاب استفاده میشد. در سالهای نسبتا نزدیک گذشته از شیشه های رنگی با نقش های گل هم در آینه کاری به کار میرفته است.

ترکیب دیگر استفاده از آینه کاری با منبت کاری یا منبت کاری است. نمونه ای عالی از کارهای زیبای چوبی و آینه کاری در کاخ بادگیرکه بخشی ازمجموعه کاخهای گلستان در تهران است. نمونه دیگرعمارت نارنجستان در شهر شیراز به چشم میخورد.

آینه کاری

آینه کاری ستون داخل ساختمان :

استفاده کردن از آیـنه کاری برای پوشش دادن به ستون داخل سالن ایده خوبی است. ولی در هنگام اجرا مواردی را  از جمله نوع آینه و نحوه نصب باید در نظر بگیرید برای طراحی داخلی منزل کوچک بهتر است آیـنه کاری ساده و تراش نخورده به کاربرید تا با منعکس کردن  فضای حومه ستون تا حدی بتوانید محیط را بزرگتر نمایش دهید. البته پیشنهاد می‌شود برای آینه کاری سطح ستون که در وسط سالن است تا آنجایی که می‌شود آینه  کاری ساده انتخاب شود تا به عنوان یک وسیله مازاد در سالن دیده نشود. آینه کاری با نمایش فضای پیرامون، در دید اول خطای دید به وجود می آورد.

اگر ستون وسط خانه در قسمتی قرار گرفته است که دو فضای متفاوت را از هم جدا میکند. میتوانید از آیـنه کاری تراش خورده و آیـنه کاری با سبکهای گوناگون استفاده کنید. در این صورت باید به شیوه طراحی منزل خود دقت فرمایید و آنرا در روش مدرن و مینیمال استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که در خانه ممکن است بخشهایی باشد که شما تمایل نداشته باشید مهمانها یتان آنرا ببیند. برای نمونه بخش  آشپزخانه، برای آیـنه کاری ستون وسط خانه توجه فرمایید که انعکاس این مکان به چشم نیاید.

ابزارمورد استفاده در مهارت آینه کاری

وسایل لازم برای آیـنه کاری شامل سریش، الماس آینه، چسب، گچ، چوب، خط کش، میز مخصوص وقلم برای کشیدن شکلها است.

آینه کاری

رنگ های متنوع در انتخاب آینه

وقتی درمورد آینه گفتگو میکنیم، اکثراشخاص آیـنه های معمولی که با نقره و یا جیوه تولید می‌شود را تصور میکنند. اما عصر حاضر به آسانی قادرید درهنر آیــنه کاری آینه های با رنگ های گوناگون به کارببرید. این رنگ ها دربرگیرنده دودی، مشکی، آبی ، سبز، مسی، طلایی، عسلی، برنزه و … هستند. هرچند میزان رنگ آن ها قابل تغییر دادن است و به سادگی قادریم رنگ مورد نظر را برگزینیم.

آینه های مسی

این آینه ها درآیـنه کاری نمایی لوکس و باشکوه به خانه شما میدهد و ظرافت محیط را چند برابر میکنند.

آینه های مشکی

شاد با شنیدن نام آینه های مشکی خیلی جذاب به نظرنرسد اما درحقیقت این آینه ها وجود خارجی دارند. آینه های مشکی خیلی هم جذابند. آیـنه کاری مشکی برای خانه هایی که درطراحی داخلی ازدورنگ مشکی و سفید استفاده شده است خیلی گزینه درستی هستند.

آینه های طلایی

افرادی که بی اندازه رنگ طلایی را دوست دارند باید درقسمت بازفضای خانه هم از این رنگ استفاده کرده باشند. رنگ آمیزی جداره ها به رنگ طلایی شاید کارچندان معمولی بحساب نیاید، اما آیـنه کاری طلایی همان کاررا تداعی میکند.

آینه های برنزی

این آینه ها برای هرنقطه از خانه اعم ازاتاق، سالن وجاهی دیگرکه مد نظرتان باشد ودرهر طرحی میتواند اجرا شود.

مزیت استفاده از برند ورتینا در اجرای آیـنه کاری ساختمان  :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی  (آینه کاری )و اجرای فعالیت های عمرانی سازه می‌باشد که قادر به رائه خدمات زیر به شما مهندسین ، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد. .

  1. سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
  2. طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
  3. آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
  4. زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی.
  5. تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
  6. اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.
  7. ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.
  8. به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و آینه کاری و پتینه کاری.

–  پیشنهاد تیم ما به شما :

پیداکردن پیمانکار مناسب پراهمیت ترین و شاید سخت ترین بخش در هر پروژه بازسازی ساختمان باشد.

متشکریم که مطالب بالا را برای افزایش اطلاع خود از آینه کاری ساختمان مطالعه کردید. یقینا خود شما میتوانید یک  تصمیم عالی و کاربردی  برای نقاشی سازه موردنظر خود داشته باشید .

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است.

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید .

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید!

شماره تماس: 09-88288307-021

کلمات کلیدی : آینه کاری، سنتی، مدرن، کلاسیک، سه بعدی