vertina tabligh

اثرات فرم‌های هندسی در معماری بر امواج مغزی

اثرات فرم‌های هندسی در معماری بر امواج مغزی

اثرات فرم‌های هندسی در معماری

از انرژی اشکال و فرم‌ها برای ایجاد تعادل کیفی بین سیستم‌های انرژی بیولوژیکی و تطبیق تعامل آنها با محیط است. برقرار کردن تعادل در فعالیت‌های زندگی روزمره، رسیدن به هماهنگی با محیط، انسانی ‌سازی فناوری مدرن و ترکیب علم و معنویت، کار علم هندسه زیستی است. شکل جدیدی از معماری اختصاص یافته به وجود امده است که سیستم بیولوژیکی انسان را بهبود می‌بخشد.

تحقیقاتی که انجام می‌شود  با هدف توسعه رویکردی علمی برای بررسی کردن اثرات فرم‌های هندسی و مصالح ساختمانی فضاهای معماری بر امواج مغزی کاربران است.

 در ادامه اثرات فرم‌های هندسی و مصالح ساختمانی بر وضعیت هوشیاری که به‌ عنوان عامل اصلی کنترل‌کننده انرژی زیستی انسان در نظر گرفته می‌شود، است.

کدام اشکال هندسی بیشتر در معماری استفاده می شود؟

تعداد اشکال هندسی که به طور منظم در معماری استفاده می شود در واقع بسیار کم است. بسیاری از آنها در مورد ساخت و ساز کاملاً غیر عملی هستند – به استثنای مثلث ها، مربع ها / مستطیل ها و دایره ها و اثرات فرم‌های هندسی با اشکال بیشتر است .

قبلاً اشاره کردیم که مثلث “قوی ترین” شکل است، زیرا نمی توان آن را تحریف کرد. یک مستطیل اگر به اندازه کافی فشار داده شود به متوازی الاضلاع تبدیل می شود، اما مثلث همیشه شکل خود را حفظ می کند. به همین دلیل است که اغلب در پل‌ها، سقف‌ها و دکل‌های برق استفاده می‌شود که ریزش آنها فاجعه‌بار است. البته بندکشی زیبایی هم دارد.

مربع و مستطیل نیز اشکال کاربردی برای معماری هستند، ساخت آنها از مصالح ساختمانی رایج مانند فلز و بتن آسان است. زاویه راست آنها استحکام و قابلیت اطمینان را فراهم می کند. و آنها به روشی ساده با هم هماهنگ می شوند و هزینه و ضایعات را کاهش می دهند. همچنین بزرگ کردن مربع یا مستطیل به بالا یا پایین آسان است، که در مورد چند ضلعی های پیچیده تر صدق نمی کند.

در مورد دایره ها، ممکن است فکر کنید که آنها به ندرت در ساختمان ها استفاده می شوند، اما در واقعیت اینطور نیست. مطمئناً، شما آن‌ها را زیاد نمی‌بینید، اما در مواردی مانند گنبدها و قوس‌ها کارهای زیادی را انجام می‌دهند. آنها به دلایل متعددی در معماری پایدار به خوبی کار می کنند.  تقریباً به اندازه مثلث ها قوی هستند زیرا تنش به طور مساوی در کل شکل توزیع می شود. با این حال، کار با دایره ها بسیار سخت تر است.

اثرات فرم‌های هندسی -002
اثرات فرم‌های هندسی

ارتباط هندسه و عناصر موجود در جهان

هندسه علمی است که به بررسی روابط بین همه عناصر موجود در جهان و زندگی انسان و تأثیر این روابط بر کیفیت زندگی می‌پردازد تا چگونگی بهبود این کیفیت را شناسایی کند. این علم از اشکال، رنگ‌ها، حرکات و صداها برای رسیدن به تعادل در تمام سطوح انرژی استفاده می‌کند. باعتقاد بر این است که معماری زبان شکل گیری فضایی برای استفاده انسان است، چه برای زندگی، کار و یا برای هر هدف دیگری.

همان گونه که کیفیت فضا تحت تأثیر کیفیت هوا و تهویه است، تحت تأثیر اثرات فرم‌های هندسی و مصالح ساختمانی آن نیز قرار می‌گیرد. هندسه علمی است که به بررسی اثرات فرم‌های هندسی بر انرژی زیستی انسان می‌پردازد و سپس می‌توان انرژی های منفی را کاهش داد و خصوصیات مثبت آنها را افزایش داد.

هدف اثرات فرم‌های هندسی دستیابی به تعادل بین فضای معماری و کیفیت انرژی تولید شده است. این تعادل قابلیت ارتقای کیفیت فضاهای معماری را دارد. بسیاری از مطالعات هندسه زیستی به طراحی داخلی فضاها به دلیل اهمیت زیاد آن توجه داشته اند. فضای داخلی به عنوان اصلی ترین عاملی که از نظر فیزیولوژیکی و روانی بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد، مورد توجه است.

تفکیک رفتار انسان و شکل فضاهایی که انسان در آن زندگی می کند دشوار است. در این راستا، معماری می‌تواند تأثیر منفی بر انسان بگذارد، همان گونه که می‌توان آن را در تکرار یکنواخت نشان داد که منجر به خستگی و کسالت می‌شود. منجر به وضعیت افسردگی و سردرگمی اجتماعی می‌شود. ساختمان با یک ایدئولوژی و فلسفه یک طراح شروع می‌شود و سپس به اثرگذاری در روابط انسانی تبدیل می‌شود که به طور مثبت یا منفی در جوامع ما اتفاق می‌افتد. هدف اثرات فرم‌های هندسی احیای جنبه اجتماعی در معماری معاصر است، به وجود می آید، زیرا رفتار فضایی شکلی از تعامل اجتماعی ناشی از زندگی فرد در محیط و اجتماع است.

 مغز انسان و اثرات فرم‌های هندسی

مغز مهمترین بخش سیستم عصبی انسان است. اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می‌کند و بیشتر اندام‌ها و سیستم‌های بدن را کنترل می‌کند. مغز به عملکردهای شناختی، حسی و ذهنی بدن انسان اهمیت می‌دهد. ذهن بخشی از مغز نیست، بلکه فرآیند فعالیت‌ها و عملکردها است، از این رو، ذهن چیزی است که بین انسان و حیوان تمایز می‌دهد، نه مغز.

 امواج مغزی

امواج مغزی سیگنال‌های الکتریکی بسیار دقیقی هستند که منعکس کننده تغییراتی هستند که در فرکانس امواج مغزی در طول وضعیت های مختلف ذهنی رخ می دهد. مطالعه امواج مغزی نقش کلیدی در درک نحوه عملکرد مغز و ذهن انسان و رابطه بین عملکردهای عصبی بخش های اصلی مغز دارد. فعالیت الکتریکی مغز در واقع به عنوان مجموعه ای از تمام فعالیت های سلول های مغزی تعریف می شود. در حالی که هر سلول مغزی موج مکرر خود را دارد، اما آنچه می توانیم اندازه گیری کنیم فعالیت های ترکیبی همه سلول‌های مغزی است.

اثرات فرم‌های هندسی -004
اثرات فرم‌های هندسی

معماری چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

چندین اثر کوتاه مدت اثرات فرم‌های هندسی معماری روی مغز و رفتار اتفاق می‌افتد. آنها قادر هستند از تغییرات در مقررات اولیه بیولوژیکی، مانند سیستم ایمنی تا تغییرات پیچیده مانند احساسات متفاوت باشند. آنها می‌توانند درک فضاها و موقعیت‌ها را تغییر دهند. فضاهای معماری بر ادراک ما تأثیر می گذارد، حالات مراقبه را تقویت می کند و رفتار مغز ما را تغییر می‌دهد.

.اگر در فضاها احساس ناراحتی کنیم، این می‌تواند منجر به بی قراری یا ناراحتی یا حتی اضطراب شود که این اثرات فرم‌های هندسی. را به طور مستقیم نشان می‌دهد.

چرا معماران اشکال هندسی را در ساختمان های خود ترجیح می دهند؟

معماران از هندسه برای مطالعه و تقسیم فضا و همچنین پیش نویس نقشه‌های دقیق ساختمان استفاده می‌کنند. سازندگان و مهندسان برای ایجاد ایمن سازه‌ها بر اصول هندسی تکیه می‌کنند. طراحان از هندسه همراه با رنگ و مقیاس برای ایجاد فضاهای زیبایی در داخل استفاده می کنند. استفاده از هندسه در طراحی امری اجتناب ناپذیر است و اثرات فرم‌های هندسی امرس اجتناب ناپذیر است.

چگونه یک فضا را در معماری درک می کنیم؟

ما از چشمان خود برای بررسی بصری یک فضا استفاده می‌کنیم و در هر ثانیه هزاران محاسبه ناخودآگاه انجام می‌دهیم. راه یابی، جهت گیری همه از سرنخ های بصری ناشی می‌شوند.

اثرات فرم‌های هندسی -003
اثرات فرم‌های هندسی

چگونگی اثرات فرم‌های هندسی معماری بر روانشناسی انسان

فرم‌های هندسی معماری می‌تواند بر رفتار تأثیر بگذارد زیرا افراد با محیط اطراف خود سازگار می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند. زمانی که محیط ساخته شده در نظر می گیرد که چه چیزی برای مردم سالم تر است، این تغییرات به نفع خود هستند.

در حال حاضر هیچ پروتکل یا روشی استاندارد، پذیرفته شده و معتبر متقاطع برای ارزیابی اینکه چگونه طراحی محیط‌های ساخته شده بر همبستگی‌های عصبی فیزیولوژیکی احساسات در انسان تأثیر می‌گذارد وجود ندارد.

تجزیه و تحلیل اثر در مطالعات یک گزینه غیرقابل اجرا در این مقطع زمانی است. در حال حاضر فقدان مطالعات جامع با استفاده از کنترل‌ها و گزارش‌دهی برای عناصر آسایش محیطی برای تعیین اینکه آیا ویژگی‌های طراحی بر پاسخ‌های فیزیولوژیکی عصبی تأثیر می‌گذارند، وجود ندارد.

مجموعه شواهد جمع آوری شده شواهد محکمی برای تأثیر نوروفیزیولوژیک در فضاهای داخلی به ویژگی‌های بصری مختلف محیط ساخته شده ارائه نمی دهد. با این حال، این میدان نشان می دهد که حالت عاطفی تحت تأثیر ویژگی‌های بصری است که می‌تواند به طور عینی اندازه گیری شود و منجر به طیف وسیعی از فعالیت‌های عصبی و فیزیولوژیکی می‌شود. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که فعالیت مغز و بدن در پاسخ به ویژگی‌های طراحی می‌تواند بدون ادراک آگاهانه اتفاق بیافتد. دانش و قابلیت اندازه گیری این اثرات ممکن است منجر به ایجاد استاندارد جدیدی برای ارزیابی محیط‌های ساخته شده شود.

مزیت برند ورتینا :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت‌های عمرانی سازه می‌باشد.

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی و تخریب.
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و سقف ساختمان
  • طراحی داخلی (دکوراسیون آشپزخانه، انتخاب و طراحی کابینت، طراحی اتاق کودک و…)
  • انواع کابینت(mdf، پانل روکش چوبی، کابینت ممبران و…)

امیدواریم  این مقاله توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است.

شما اگر می‌خواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر می‌خواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید.

اگر افتخار دادید و مارا به عنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست می‌کنیم که به ما اعتماد کنید.

شماره تماس: 22305566-021


برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.


برای دانلود پادکست مقاله اینجا کلیک کنید.