vertina tabligh

انواع سقف ساختمان+8 مدل معمول

انواع سقف ساختمان+8 مدل معمول

سقف ساختمان

اگر ساختمان جدیدی می‌سازید و یا سقف خانه را تغییر می‌دهید. سبک‌های مرسومی بر اساس نیاز و زیبایی شناسی وجود دارد که می‌توانید برای سقف خانه تان از آنها الهام بگیرید و اجرا کنید.

یکی از اصلی‌ترین بخش‌ در هر خانه یا ساختمان، سقف آن سازه است. اگر تصمیم دارید یک ساختمان جدید بسازید یا یک بازسازی انجام دهید، بهتر است کمی درباره انواع متفاوت سقف‌ها و همچنین مزایا و معایب هر سبک طراحی سقف بدانید. در ادامه این مقاله زیر بعضی از اطلاعاتی است که در مرحله انتخاب واجرا و برنامه ریزی سقف خانه برای شما بسیار کاربرد دارد گفته شده است.

شیوه طراحی سقف نه تنها بر اساس مزیت‌های زیبایی است بلکه به جنبه عملکردی نیز اهمیت داده است. انتخاب طرح سقف یک تصمیم بسیار مهم است. سقف نه تنها از خانه و افراد آن محافظت می‌کند بلکه در نمای کلی سازه نیز نقش به سزایی دارد. در انتخاب طرح سقف، اهمیت دارد که مزایا و معایب  هر طرح  را بدانید. طرح‌های سقف به دو مفهوم متفاوت تقسیم بندی می‌شوند: خطوط و پروفیل.

در خانه های جدید غیر از سقف اصلی که پوشش ساختمان به حساب می‌آید یک سقف کاذب در داخل ساختمان نیز استفاده می‌شود.

نوع طراحی، سبک و زیبایی سقف

وابسته به نوع معماری خانه، سقف ساختمان می‌تواند نزدیک به 50 درصد نمای بیرونی را پوشش دهد. اغلب سقف ساختمان نقش مهمی در ظاهر کلی و جذابیت آن ایفا می‌کند.پس، وقتی که زمان نصب سقف جدید می‌شود، باید مصالح سقف را با سلیقه خود انتخاب کنید. رنگ‌هایی را استفاده کنید که با شکل و شیب سقف شما و با سبک معماری ساختمان خوب هماهنگ باشد. همچنین طراحی بیرونی و نمای ظاهری خانه شما را به درستی تکمیل می‌کند.

درک عملکرد بالقوه و تاثیر طراحی و شیب‌های مختلف سقف ساختمان می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام نرده‌ها، متریال‌ها و مصالح سقف برای خانه شما از نظر عملکرد و زیبایی بسیار مناسب تر است.

8 مدل سقف:

  • سقف شیروانی
  • سقف شیروانی بریده
  • سقف شیروانی هلندی
  • سقف گامبرل
  • سقف لگن
  • سقف منسرد
  • سقف سوله
  • سقف مسطح

شیب سقف ساختمان

شیب سقف ساختمان شما هم جنبه کاربردی و هم زیبایی شناختی دارد. برای مثال، آب ناشی از باران یا برف در سقفی با شیب تند سریعتر ریزش می‌کند یا روان می‌شود. شیب سقف براساس نسبت سقف گفته می‌شود.

پیمانکاران مرتبط با سقف ساختمان ممکن است عبارت 6 در 12 را به کار ببرند این بدان معناست که سقف به ازای هر 12 اینچ به صورت افقی 6 اینچ به صورت عمودی بالا می رود. این معادله را می‌توان به آسانی برای هر عددی به کار برد. سقفی با شیب 4 در 12 ارتفاع 4 اینچی عمودی و 12 اینچی افقی را نشان می‌دهد.

از سقف‌های با درجه مسطح گرفته تا درجه ‌هایی با شیب تند، شیب سقف خانه شما می‌تواند به ایجاد یک سبک جالب توجه کمک کند.

هنگام انتخاب کردن مصالح برای ساختن سقف، به یاد داشته باشید که هر چه شیب تندتر باشد، سطح سقف شما از سطح زمین بیشتر دیده می‌شود. به صورت بالقوه شیب تندتر تأثیر بیشتری بر زیبایی طراحی بیرونی خانه شما به وجود می‌آورد.

بیشتر افاردی دارای خانه می‌باشند این گونه محاسبات را به پیمانکاری که ساخت سقف را پذیرفته می‎سپارند. با این وجود، مهم است بدانید که استاندارد مسکونی بین المللی حداقل شیب مورد نیاز را برای همه پوشش‌های سقف ساختمان، از جمله روکش سقف آسفالت، دارد. پیمانکار سقف منزل یا ساختمان شما می‌تواند به شما در انتخاب مناسب برای شیب کمک کند.

هرچند بعضی از سبک‌های سقف به طور سنتی با شیب ویژه ای ساخته می‌شوند، اما این یک قانون سفت و سخت نیست.

8 سبک معمول سقف ساختمان

پشت بام شیروانی دار

زمانی که برای اولین بار نقاشی یک خانه می‌کشیدید به احتمال زیاد سقف شیروانی کشیده اید. سقف شیروانی  در اصل یک مثلث است که در بالای خانه قرار گرفته است. دامنه ها می‌توانند به شدت در سقف شیروانی از طرح های شیب دار به سبک کلبه استفاده کنند تا پشت بام‌ها با درجه ملایم متفاوت باشند.

سقف شیروانی یک سبک سقف بسیار محبوب و کاربردی است. این نوع سقف بر روی انواع طرح‌های خانه به خوبی قابل کاربرد است. می‌توانید آن را با شیارهای جلویی روی ورودی‌های خود فانتزی کنید یا با طرح شیروانی متقاطع که از دو برجستگی به وجود آمده در زاویه راست قرار دهید.

سقف ساختمان2

سقف شیروانی بریده

سقف شیروانی از نوع بریده شده دارای چندین نام از جمله bullnose می‌باشد. سقف‌های شیروانی برش خورده با شکل اصلی شیروانی طراحی شده اند.  دو طرف برای برخورد با خط الراس به سمت بالا می آیند، اما سپس عنصری را از سقف های باسنی کمک می‌گیرند. قله های بالایی “خم می شوند” و باسن‌های کوچکی را در انتهای خط الراس سقف به وجود می‌آورند.

سقف ساختمان3

سقف شیروانی هلندی

سقف شیروانی هلندی یکی دیگر از مدل‌های سقف‌های سبک ترکیبی است که از المانه‌های طراحی هر دو سقف شیروانی و ران استفاده می‌کند. سقف شیروانی مینیاتوری روی سقف لگن سنتی قرار می‌گیرد.

بخش شیروانی فضای اتاق زیر شیروانی را ایجاد می‌کند و حتی می‌توان در این قسمت برای گرفتن نور بیشتر خورشید پنجره هایی را تعبیه کرد.

سقف ساختمان4

سقف گامبرل

یک انبار به قرمز کلاسیک با وسایل تزئین سفید را در ذهنتان متصور شوید با این کار شما سقف گامبرل را تصور کرده اید. دو طرف آن هر کدام دو شیب دارد، یکی شیب دار و دیگری ملایم. این طرح این امکان را می‌دهد از طبقه بالا به عنوان اتاق زیر شیروانی استفاده کرد. افزودن پنجره‌ها به کناره‌های سقف گامبرل می‌تواند نور طبیعی را وارد کرده و استفاده کردن از طبقه بالا را افزایش دهد.

بخش‌های شیب دار سقف‌های گامبرل بسیار دیدنی است، بنابراین صاحبان خانه باید مراقب باشند.

پشت بام لگن

سقف باسن سنتی از چهار شیب با بخش‌های مساوی تشکیل شده است که برای ایجاد یک خط الراس ساده به هم میرسند. با این وجود، تغییرات مختلفی وجود دارد، مانند نیم لگن که دارای دو طرف کوتاه تر با لبه‌ها است.

اگر سقفی با سبک لگن دارید، شاید قبلاً متوجه شده باشید که بیشتر قسمت سقف هنگامی که روبروی خانه ایستاده اید قابل مشاهده است. نوع و رنگ روکش سقفی که روی سقف لگن نصب می‌کنید ، بخش بزرگی از نمای کلی خانه شما را شکل می‌دهد ، زیرا بسیار قابل مشاهده است.

بام منسرد

موزه لوور پاریس نمونه ای بسیارعالی و قابل مشاهده از سقف ساختمان منسرد است که شکل کلاسیک خود را از معماری فرانسوی الهام گرفته است. این طرح چهار طرفه با شیب های دوگانه دارای شیب‎‌های پایین بسیار تند است که می‌تواند مسطح یا منحنی باشد.

اگرچه منشأ سقف مانسارد کشورفرانسه بود، اما به سرعت در ایالات متحده محبوبیت پیدا کرد. این سبک به صاحبان خانه این فرصت را می‌دهد تا از طبقه فوقانی با مقدار زیادی فضای زیر شیروانی داخلی و پنجره‌های متنوع استفاده کامل کنند.

سقف ساختمان5

سقف ریخته شده یا سقف سوله

اگر از طرح‌های مدرن  در ساخت و مرمت خانه حمایت می‌کنید، به احتمال زیاد طرفدار سقف ریخته شده می‌شوید. این سبک شبیه نیمی از شیروانی سنتی است. با وجودی که مدتها از آن برای رواق‌ها و موارد اضافی استفاده می‌شد. سقف سوله در حال حاضر تمام سازه را در بناهای فوق مدرن تزئین کرده است. بیشتر سقف‌های سوله شیب‌های کمتری دارند، 4 در 12 و کمتر از آن رایج است، اگرچه شیب‌های تند باعث روان شدن بهتر آب می‌شود.

خانه هایی با سقف سوله ساختارهای منحصر به فردی دارند که نشان دهنده سبک و شخصیت صاحبان آنها است. سقف های سایبان فرصت‌های مناسبی را برای قرار دادن پنجره‌ها ارائه می‌دهند. از ردیف‌های کوچک شیشه ای مستقیم در زیر سقف تا پنجره های بزرگ با نمای جلوی خانه.

سقف تخت (سقف شیب کم)

زمانی که بیشتر مردم به سقف‌های مسطح فکر می‌کنند، اغلب مراکز خرید طولانی و مجتمع‌های صنعتی به ذهن می‌رسد. با این وحود، در بازه زمانی بین 1945 تا 1970 ، بسیاری از معماران مدرن اواسط قرن با سقف مسطح خانه‌هایی رویایی برای ستاره‌های سینما و تاجران ثروتمند ایجاد کردند. سقف های مسطح با ظاهر آن دوره هماهنگ بوده و با محیط آمیخته شده و نقشه های بزرگ باز را فراهم می‌آورد. برخی از خانه ها دارای سطح مسطح محدودی هستند و بقیه سقف دارای طرح شیروانی یا لگن است.

به این نکته توجه کنید که مسطح واقعاً به معنای مسطح نیست، باید کمی شیب داشته باشید تا امکان تخلیه آب وجود داشته باشد.

نکته حرفه ای: سقف های مسطح (شیب کم) به ویژه در برابر نشت آسیب پذیر هستند ، بنابراین باید کاملاً ضد آب شوند و با مواد مناسب ، مانند یک سیستم غشایی قیر خود چسبیده ، چند لایه ، یا غشای لاستیکی.

مزایای سقف های شیروانی

  • نصب آسان

سقف شیروانی شکل و مدل ساده ای دارد. این امر موجب شده که نصب این نوع سقف آسان باشد و زمان زیادی نیاز نداشته باشد. این سبک سقف ساختمان را می توان با مدل خانه شما هماهنگ کرد. شما می توانید زاویه سقف را مطابق طراحی خود تنظیم کنید.

  • نصب ارزان تر سقف ساختمان

جدا از نصب راحت سقف شیروانی، هزینه کمتری نیز برای نصب نیاز دارد. نصب آشان ان هزینه‌های نصب این نوع سقف ساختمان را ارزان تر می‌کند. ساخت این سقف بسیار ساده است. ساخت و سازهایی که به قاب فولادی یا چوبی سبک نیاز دارند، ارزان تر از سایر انواع سقف‌ها هستند.

  • سرد شدن خانه

سقف‌های شیب دارموجب ایجاد فضاهای بیرونی در داخل خانه می‌گردد. این باعث می شود که خانه به راحتی گرم نشود گرمای خورشید فقط زیر سطح بالای سقف خواهد بود. هرچه سقف بالاتر باشد، خانه شما سردتر است.

  • حداقل نشت سقف ساختمان

استفاده از سقف شیروانی یک مزیت مهمی دارد که نشت آن آسان نیست. زیرا این سقف به شکل مثلث است که باعث می‌شود آب مستقیماً به سمت پایین روان شود. این امر نشتی ناشی از آب راکد را به کمترین حد ممکن می‌رساند.

  • استفاده از فضای خالی سقف ساختمان

کاربران این سقف دارای فضای خالی در داخل سقف هستند که در واقع می‌تواند برای موارد مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال ، به عنوان یک اتاق خواب اضافی و یا انباری استفاده کنید.

معایب سقف شیروانی

  • آسیب پذیر

برای شما که در مناطقی زندگی می کنید که آب و هوای پایداری دارند، این نوع سقف ساختمان برای استفاده شما مناسب است و دوام بهتری خواهدداشت. کسانی که در مکانی زندگی می کنند که دارای آب و هوای با شدت باد است، باعث سقوط سقف در صورت برخورد با باد شدید می‌گردد.

  • ترک خوردن راحت سقف ساختمان

سقف های شیروانی به طور کلی از یک قاب و کاشی ایجاد شده اند. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که سقف همیشه در معرض نور خورشید و باران است. به همین دلیل با گذشت زمان سقف ساختمان به راحتی شکسته قابل شکستن است و باید تعمیر شود. از روکش های مقاوم در برابر حرارت و ضد آب برای دوام بیشتر سقف استفاده کنید.

  • توجه به بار آب

سقف شیروانی به دلیل شکل شیب دار آن در دو طرف آسان نیست. با این وجود، اگر سقف ساختمان را خیلی ملایم نصب کنید، نمی‌تواند باران را تحمل کند. زاویه شیب سقف را بیشتر در معرض فروپاشی قرار می دهد. برای ممانعت از فروریختن، زاویه بالایی برای شیب سقف ایجاد کنید.

  • دقت در نصب

برای جلوگیری از سقف در معرض فروپاشی ، باید به نصب سقف توجه کنید. هنگام نصب سقف به دقت توجه کنید. برای زاویه سقف از زاویه حدود 40 درجه استفاده کنید. این به این دلیل است که آب به راحتی مستقیم به سمت پایین جریان می یابد و باعث می شود که کاشی آب زیادی را که برخورد می کند نگه ندارد.

سوالات متداول در مورد سقف ساختمان

  1. نگرانی اصلی در مورد ساخت سقف ساختمان چیست؟

دوامو ماندگاری سقف از دلایل اصلی نگرانی است زیرا سقف اغلب به منظور تعمیر و نوسازی کمترین بخش در ساختمان است. در حالی که آسیب یا تخریب آن می‌تواند آثار بدی داشته باشد.

  • دلایل اصلی خرابی سقف‌ها چیست؟

بادکردن زونا، گاهی رشد کردن کپک، نفوذ آب، نصب ضعیف، درنظر نگرفتن نوع سقف بدون توجه به محیط

  • آیا امکان ورود باران دریچه های سقف شیروانی است؟

گاهی اوقات باران شدید همراه با باد تند باعث نشت آب از دریچه‌های سقف می‌شود. شما باید یک سپر تنفسی ایجاد کنید تا ورود قطرات باران رانندگی را آهسته کند.

  • چگونه متوجه خواهید شد که سقف ساختمان شما در حال فروپاشی است؟

صدای بلند ترک خوردگی در سقف، افتادگی یا افتادن ورق گچ و/یا قرنیز و ترک خوردگی و آب دادن سقف به مدت طولانی.

مزیت استفاده از برند ورتینا:

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه  میباشد.

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی و تخریب.
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و سقف ساختمان
  • طراحی داخلی (طراحی دفتر کار،طراحی اتاق کودک و…).

ممنونیم که این مقاله را مطالعه فرمودید. امیدواریم که توانسته باشیم مثمر ثمر باشیم.

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است.

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید.

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید.

شماره تماس: 09-88288307-021


برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.