vertina tabligh

برق کشی ساختمان

برق کشی ساختمان

تاثیر مکانی و زمان بر برق کشی ساختمان

هر تأسیسات برقی اعم از ساختمانهای مسکونی، تجاری و یا صنعتی، یک طراحی برای تاسیسات ساختمان است. این تاسیسات شامل محاسبات مختلفی است که شامل موارد زیر می شود:

نوع ساختمان، هدف ساختمان، پارامترهای فیزیکی ساختمان واستانداردها و نهادهای نظارتی را درطراحی خدمات الکتریکی وبرق کشی ساختمان تنظیم میکنند.

طراحی برق فرایندی است که دربردارنده برنامه ریزی، ایجاد، آزمایش ونصب تجهیزات الکتریکی مطابق با مقررات مصوب. طراحی : شامل طرح روشنایی، طرح برق، طرح توزیع نیرو، سیستم های پیشگیری از آتش سوزی می‌باشد.

موارد بررسی شده در برق کشی ساختمان عبارتند از: طراحی روشنایی، قدرت برق، اندازه کابل ها، طراحی سیستم حفاظت.

سطح روشنایی ساختمان یا بخشی ازساختمان از نظر سطح روشنایی تعداد پریزها، لوازم جانبی ولوازم الکتریکی متفاوت است.

سطح روشنایی هر قسمت بسته به هدفی که واقعاً برای آن در نظر گرفته شده متفاوت است. نهادهای نظارتی مقررات واستانداردهای لازم را برای برق کشی ساختمان مطرح و وضع کرده اند .

اصول در نظرگرفته شده در برق کشی ساختمان:

  • ایمنی.
  • دوام.
  • انعطاف پذیری نصب.
  • هزینه نصب.

در اینجا چند نکته وجود دارد. باید به آنها اجازه دهید سازندگان یا پیمانکاران برق بتوانند زیرساخت های صحیح برق را برنامه ریزی و اجرا کنند:

  1. در کدام اتاق از کدام وسایل برقی استفاده می کنم؟
  2. منابع نور از کجا باید نصب شود (چه ثابت و چه از طریق پریز)؟
  3. تلویزیون ، کامپیوتر یا تلفن کجا استفاده می‌شود؟
  4. چگونگی کنترل نور خارجی.

در ادامه می توانید تصمیم بگیرید:

  1. تعداد مدارها.
  2. تعداد پریزها و کلید ها.
  3. تعداد اتصالات لامپ و لوستر.
  4. تعداد ارتباطات تلویزیونی و ارتباطی دیگر که نیاز است.

برنامه ریزی برای برق کشی ساختمان بر اساس یک برنامه ساختمانی یا نقشه خانه یا آپارتمان انجام میگردد. به درها و جهت باز شدن آنها، پنجره ها و پله ها در برق کشی ساختمان باید توجه خاصی کنید.

همچنین قرار دادن مهمترین وسایل در نقشه و مواردی که نیاز است برای برق کشی بدانیم. پس ازبدست آوردن تمام این اطلاعات، درصورت لزوم میتوانیم ارتباطات مربوطه دربخشهای مختلف راکه باید برق کشی شود رسم کنیم.

برق‌کشی ساختمان از پراهمیت ترین فازهای ساخت یک ساختمان هست. یادی از آنها خطرناک بوده و شاید منجر به خسارت های جبران نشدنی شود. پس برای ممانعت از این خسارات احتمالی برق‌کار ساختمان باید تخصص کافی داشته باشد.

برق کشی ساختمان

سبک های برق‌کشی ساختمان

قابل توجه ترین بخش در برق کشی ساختمان گزینش سبک برق‌کشی می‌باشد.

روش های برق کشی ساختمان به طور عمده :

  1. سبک روکار
  2. سبک توکار

در سبک روکاربرق‌کشی ساختمان تمامی سیم‌ها و کابل های برق ساختمان از روی سطح دیوار میگذرد و قابل دیدن هست. به جهت پوشاندن سیم‌های برق در این مدل از داکت استفاده می‌شود.

در شیوه برق‌کشی توکار برعکس سبک روکار تمامی سیم‌ها و کابل های برق از درون دیوار ساختمان عبور میکنند. در این روش هیچ‌ یک از سیم‌های برق  قابل دیدن نیست و نسبت به سبک روکار رایجتراست.

سبک های رایج درسیم کشی توکار:

۱- برق کشی ساختمان سبک  توکار با استفاده از جعبه تقسیم: این نوع در گذشته بیشتر کاربرد داشت در بخش معلوم از دیوار یک جعبه تقسیم میگذاشتند و از درون آن سیم‌های لازم بیرون می آمدند. سبک توکار جعبه تقسیم تقریباً منسوخ شده است .

۲- برق کشی ساختمان سبک  توکار با جعبه کلید و پریز: در این سبک بخشی درون دیوار در نظر گرفته می‌شود. جعبه کلید یا پریز داخل آن باشند که هم برای حفظ زیباییوهم راحتی دسترسی به سیم ها.

۳- برق کشی ساختمان سبک  توکار با جعبه فیوز: در این سبک میزان برق های مورد نیاز هر بخش بررسی می‌شود. فضای ساختمان، با کنترل چگونگی توزیع برق و با بردن سیم‌ها به داخل جعبه فیوز توزیع می‌شود. برتری این سبک دو نمونه قبل اینکه در صورت بوجود امدن نقصهای فنی ونیاز به بررسی مجدد، عیب‌یابی ساده است. این مدل هزینه بالاتری نسبت به دو مدل قبل دارد.

نقشه برق کشی آشپزخانه:

اولین فضایی که باید برنامه ریزی کرد معمولاً آشپزخانه .

آشپزخانه اوپن مجاور اتاق نشیمن، احتیاجات ویژه ای برنامه ریزی روشنایی واتصالات اجاق گاز، مایکرفر، فریزر و یخچال در نظرمیگیرند. به یاد داشته باشید که سایروسایل آشپزخانه برقی دیگرخود را مانند توستر، دستگاه قهوه، بخارپز، مخلوط کن وغیره را درنظربگیرید. بسته به اندازه آشپزخانه ، 6 تا 15 سوکت  و پریز به راحتی قابل اجرا است.

همچنین ممکن است بخواهید در برنامه برق آشپزخانه ، یک اتصال تلفنی هم ایجاد کنید.

نقشه برق کشی اتاق خواب و اتاق کودک

در اتاق خواب، اولین چیزی که باید به آن اهمیت دهیم، نور حوالی تخت است. اگر میخواهید از فضای کمتری استفاده شود قادرهستید چراغهای روشنایی را بعنوان چراغ ای دیواری نیزدرنظرگرفته و طراحی کنید. همچنین احتمالاً به پریزهای دیگری درکنار و اطراف تخت، مانند تلفن یا کابل شارژ، احتیاج دارید.

برنامه ریزی برق کشی برای اتاق کودک بسیار حیاتی ومهم است. کودکان سریع رشد میکنند وشما باید به فکر نیازهای آنها درسن بالاتر باشید وهمین حالا درمورد نیازهای آنها فکر کنید.

به عنوان مثال، برای نوزادان، ممکن است یک لامپ گرمایی مورد نیاز باشد. درحالیکه وقتی بچه ها مدرسه را شروع میکنند، شاید به یک میزبا اتصالات مناسب برای لامپ میز وکامپیوتر نیازداشته باشند. برای نوجوانان، تلفن و اتصال به اینترنت، سیستم Wi-Fi و تلویزیون به جایگاه خاصی نیازمند هستند.

نقشه برق کشی سالن پذیرایی

در اتاق نشیمن التفات  بخصوصی به تأسیسات برقی نیاز دارد. با پریزها ی انعطاف پذیر  بوده و اولاً در برق کشی ساختمان  تلویزیون و تلفن  را فاکتور بگیرید. اگر میدانید دستگاههای شما در کجا قرار میگیرند، میتوانید برای اینترنت و اتصالات آنتن نیز نقشه بریزید .

برنامه ریزی برق کشی قسمت حمام:

حمام ها درحال تبدیل شدن به محلی برای استراحت هستند. بنابراین ، احتیاجات مربوط به برق کشی این قسمت  هم بالطبع تغییر کرده است.

قبلاً فقط باید چراغ سقف و پریزهای مخصوص ریش تراش و سشوار را طراحی می کردید. امروزه لوازم زیادی در حمام وجود دارد که باید درنصب برق وهمچنین تعداد و نحوه قرارگیری پریزها در نظر بگیرید. مسواک برقی، خشک کن بخار، جکوزی یا صندلی های توالت گرم.

نکته مهم  این است که، به دلیل رطوبت زیاد که در حمام  وجود دارد، قوانین وشروط نصب بخصوصی وجود دارد.

پیشنهاد تیم ورتینا برای برق کشی ساختمان (مسکونی،تجاری) شما :

گام اول :نوع ساختمان(تجاری یا مسکونی ) و قدمت آن را در نظر بگیرید.

 گام دوم :سپس عملیاتی که قراراست انجام شود. تازه سازی برق کشی ساختمان، بازسازی منزل و برق کشی و نیاز های اولیه خود را لیست کنید وفضای ذهنی خود را ترسیم کنید.

گام سوم : در مورد روش های رایج و متداول بررسی های لازم را انجام دهید .

گام چهارم : از یک مشاور با تجربه جهت ارائه پلان و جانمایی تجهیزات مبتنی بر طرح برق کشی ساختمان استفاده کنید. یک فایل گرافیکی متناسب با آن ایجاد کنید .

گام پنجم : استفاده از متخصصین و متبحران در این زمینه برای اجرایی کردن آن.

در مجموع باید گفت که برای برق کشی ساختمان در وهله اول باید نقشه کشی بسیار کامل ازساختارساختمان داشته باشید. تمامی موارد را آنالیز کنید. تکنسینهای متخصص وبا تجربه ما کلیه خدمات الکتریکی خانگی وتجاری را از ابتدا تا مرحله نهایی به طورکامل انجام میدهند.

** اصطلاحات ‘کابل’ و ‘سیم’ اغلب به جای هم مورد استفاده قرارمیگیرند. به طوری که فکر میکنید اینها یک چیز هستند. اما اینطور نیست. سیم برق هر ماده ای است که برق را هدایت میکند. آنها هادی های جداگانه داخل کت هستند. آنها عایق هستند یا برهنه می‌باشند و کابل ترکیبی از دو یا چند سیم است. این سیم ها با یک ژاکت جمع می شوند.

Busway چیست؟

Busways مجموعه ای از کابل های کارخانه ای، برهنه یا عایق بندی شده است. معمولاً میله های مسی ، آلومینیومی هستند که در محفظه فلزی زمینی نصب می شوند.

Wireway چیست؟

Wireways محفظه های فلزی یا غیر فلزی با درپوش هایی برای محافظت از سیم ها و کابل ها هستند.

برق کشی در ساختمانهای تجاری و مسکونی از طریق صفحه توزیع برق انجام می شود. توزیع برق (DB ) محلی است که منبع برق در داخل ساختمان توزیع می شود.

برق کشی ساختمان

انواع مختلف تابلوهای توزیع الکتریکی در برق کشی ساختمان براساس یک سری برنامه ها و الزامات شامل موارد زیر است:

  1. جعبه های فیوز: جعبه فیوز  برق را به واحدی ارسال میکند که در آن تمام برق کنترل و توزیع می شود. دانستن محل قرارگیری آن در خانه مهم است. زیرا در شرایط اضطراری، بسیار مهم است که جعبه فیوز خود را به راحتی پیدا کنید .
  2. صفحه توزیع  برق : به عنوان پنل های های اصلی قطع کننده برق و محافظت از مدارها مورد استفاده هستند.
  3. تخته توزیع  برق
  4. زیر پانل ها
برق کشی ساختمان

اصولی که باد در برق‌کشی ساختمان رعایت گردد:

برق‌ کار متبحر خانه باید با اصول برق‌کشی در ساختمان آشنایی کامل داشته باشد وطبق اصول آنها را رعایت کند.

 از اصلی ترین اصول برق‌کشی در ساختمان :

  • ﻧﺴﺒﺖ ﻗﻄﺮداﺧﻠﻲ ﻟﻮﻟﻪ ﺑﻪ ﻗﻄﺮ دﺳﺘﻪ سیم‌ها دسته کم باید ۱.۳ باشد.
  • استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد تااحتمال و خطرات مرتبط با فرسوده شدن ، پارگی، اتصالی، برق گرفتگی، آتش سوزی. هزینه تعمیرات به حداقل برس دو همچنین صرف جویی در برق .
  • درنظرگرفتن نهایت دقت و تمرکز در ایجاد اتصالات برق و برق کشی.
  • بابه کارگیری لوله‌های ﻓﻮﻻدی ﻳﺎ ﭘﻼﺳﺘﻴﻜﻲ ﻣﺪارﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در زﻳﺮ کف‌ها ﻗﺮار میگیرند باید اجرایی شود.
  • نباید بیشتر از چهار خم ۹۰ درجه در ﻃﻮل ﻫﺮ قسمت از لوله‌کشی ﻛﻪ ﺑﻴﻦ دو جعبه ‌تقسیم قراردارد موجود باشد.
  • ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻮع ﻟﻮﻟﻪ ﺑﺪون ﺗﻌﺒﻴﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺟﻌﺒـﻪ در ﻣﺤﻞ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.
  • سیم‌های استفاده‌شده در سیم‌کشی‌ها باید ازسبک تک مفتولی با عایق‌بندی پی‌وی‌سی باشد.
  • پوشاندن سیم‌ها ﺑﻪ دورهم ﺑﺮای به وجود آوردن اﺗﺼﺎل اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ اکیدا ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.
  • توجه داشته باشید که از به کاربردن بیش از اندازه قوطی ها امتناع کنید.
  • از گذاشتن سیم برق و سیم تلفن در یک لوله امتناع نمایید.
  • فاصله ها را درست اندازه بگیرید تا کارنهایی بهتر و زیباتری داشته باشید.
  • توجه به  استفاده از کلید و پریزهای ضد آب در حمام  و دستشویی
  • در حین انجام کاراز به کارگیری لوله های شکسته خودداری نمایید.
  • در انجام عملیات سیم کشی ساختمان، توجه داشته باشید رنگ کلیدها غلط نصب نشود.
  • رعایت اصول انجام کار در طول مراحل سیم کشی نیزباید رعایت گردد.

  مزیت استفاده از برند ورتینا در بازسازی  :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امردکوراسیون داخلی واجرای فعالیتهای عمرانی وبازسازی نوسازی وبرق کشی ساختمان می‌باشد. این تیم قادر به ارائه خدمات زیر به شما مهندسین، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد .

  1. سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
  2. طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
  3. آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
  4. زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی و برق کشی ساختمان.
  5. تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
  6. اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.
  7. ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه

مقررات برق کشی بنا دارای شرایطی ویژه است. درک کردن این قواعد نیاز به مشاوره یک شخص کارآمد و متخصص در این زمینه  می‌باشد.

–  پیشنهاد تیم ما به شما :

متشکریم که مطالب بالا را برای افزایش اطلاع خود از برق کشی ساختمان (مسکونی ،تجاری ) مطالعه کردید. یقینا خود شما میتوانید یک  تصمیم عالی و کاربردی  برای نوسازی سازه موردنظر خود داشته باشید .

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است.

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب ر برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید .

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید!

شماره تماس: 09-88288307-021