vertina tabligh

طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا

پیدایش طراحی باغ ویلا:

آغاز ساخت و طراحی باغ ویلا از جمهوری روم باستان شروع به شکل گیری کرده است. اشراف در طبقات بالای اجتماع قرار داشتند و معمولا ساختمانهای ویلایی با ارزش، متعلق به این قشر از جامعه بود. بناهای ویلایی در باغ ها یا محوطه های با مساحت های وسیع ساخته میشدند. امپراتوری روم بعد از فروپاشی که توسط کلیسا اتفاق افتاد. از آن به بعد تغییر کاربری این ویلاها به صورت صومعه ای، مورد استفاده قرار میگرفت. بعد از گذشت زمان، تغییر و تحولاتی در این ساختمان ها در قرون وسطی اتفاق افتاد. این بناها دوباره مورد استفاده برای اشراف قرار گرفت.

طراحی باغ ویلا فرآیندی است که با داشتن یک سری مهارت و دانش اولیه و کافی میتوان انجام داد. با این طراحی بنا و یا قسمتی ازویلا که قصد طراحی آن را دارید به مکانی بسیار آرام بخش تبدیل گردد.

نظراکثرافراد این است که با استفاده ازگل و بوته‌ها و درختان متفاوت میتوان یک منظره زیبا وحیرت انگیز خلق کرد. اما آیا به تنهایی این موضوع امکان پذیر است؟ چیزی که مطمئنم جواب ماست این است که استفاده از گل و گیاه و درختان متفاوت به تنهایی کارساز نیست. صرفاً فقط استفاده ازگل و گیاه ودرختان متفاوت برای بدست آوردن منظره عالی ومورد نظرما، درطراحی باغ ویلا کافی نیست.

یکی از مهمترین موارد در هنگام طراحی باغ ویلا فضای سبز و باغچه‌های موجود در حیاط ویلا می‌باشد. توجه به موضوع ترکیب رنگها و تناسبی که میان این رنگها و گیاهان مورد استفاده در طراحی باغ ویلا مهم است. ترکیب رنگ با مصالح و متریال به کار رفته در ساخت ویلا، نقش بسیار مهم واساسی دارد. رنگ به کار رفته درطراحی باغ ویلا و بوجود آمدن یک نمای زیبا وآرامش بخش دارد.

 

روند طراحی و اجرای باغ و ویلا

  • ثبت ابعاد زمین باغ ویلا.
  • توجه به جهت طلوع و غروب خورشید.
  • جا نمایی ساختمان، زمین بازی، آبنما، استخر و کلیه فضاهای مورد نیاز ویلا باغ.
  • طراحی راه‌های ارتباطی مناسب بین فضاها.
  • طراحی داخلی فضای باغ ویلا با توجه به میزان نورگیری، ارتفاع طبقات و کاربردهای مد نظر.
  • انتخاب نوع متریال مصرفی در فضاهای داخلی و خارجی باغ.

8 مورد برای طراحی باغ ویلا و محوطه سازی

ورودی ویلا

همانطور که گفته شد ورودی هر ویلا شروع داستان آن ویلا می‌باشد. چه بهتر که بتوانید ویلا را به گونه ای طراحی کنید که نه تنها ظاهری زیبا بلکه قسمتی ازطبیعت باشد. برای اینکار تنها نیاز است که تغییراتی را در حیاط و محوطه ایجاد کنید. گاها این تغییرات، یا افزودن و یا کاستن برخی از موارد می‌باشد. حتی با اضافه کردن استخر و برخی موارد از این قبیل ویلای خود را زیبا کرده اید.

استفاده از فضای سبز برای محوطه سازی و طراحی باغ ویلا

استفاده از فضای سبز برای زیبا سازی از دیرباز تاکنون میان مردم رایج بوده است. می توان با قاطعیت بیان کرد که یکی پرکابرد ترین و زیبا ترین طراحی های محوطه، فضا سازی سبز است. شما میتوانید با استفاده از گلهای رنگارنگ و درختهای میوه وسبز سربه آسمان کشیده جلوه بسیار زیبایی را ایجاد نمایید. در این مورد طراحی گل و گیاه نقش بسزایی در زیبایی ویلا دارد. علاوه بر گل و گیاه تزئین محل رفت وآمد با این موارد میتواند محیطی سرسبز و آرامش بخش بوجود بیاورد.

استفاده از استخر برای محوطه سازی و زیبایی ویلا

طراحی استخر در محوطه ویلا همیشه موجب زیبایی بوده است. استفاده از استخر باعث می‌شود که ویلا جلوه ای زیبا داشته باشد. همچنین موجب شده تا ویلا از نظر مادی ارزش زیادی پیدا کند. همینطور استخر موردی است که افراد و ساکنین ویلا می توانند اوقات خوبی را با آن سپری نمایند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله استخر را مطالعه کنید.

طراحی باغ ویلا

استفاده از آلاچیق برای محوطه سازی و زیبایی ویلا

آلاچیق از مواردی است که همیشه در ساخت ویلا حضور داشته و یکی از عوامل اجباری به حساب میاید. این سازه در گوشه باغ و حیاط ساخته می شود تا جلوه عمیقی از محوطه را در بر داشته باشد. با استفاده آلاچیق و انواع بخصوص آن میتوانید لحظات بسیار شادی را سپری کنید. علاوه بر آن سبک های بی نظیر آلاچیق بسیار جلوه خوبی را برای ویلا به ارمغان می آورند.

استفاده از نور پردازی در محوطه سازی و زیبایی ویلا

روشن شدن باعث شده تا زیبایی باغ و سبزه های درون آن چندین برابر شود. این موردی است که امروزه در ساخت و ساز ویلا و محوطه سازی آن رواج یافته است. نورپردازی کمک شایانی به زیباتر دیده شدن تمام محوطه می کند. با نورپردازی در فصل تابستان و بهار میتوانید اوقات بیشتر ولذت بخش تری را در محوطه ویلا تجربه نمایید. میتوانید از این نورها در دیواره استخر و ستون ها ساختمان استفاده کنید. انعکاس نور در آب موجب زیبایی بی نظیر و رؤیایی در محیط ویلا خواهد شد.

استفاده از آبنمای زیبا در محوطه سازی ویلا

این نوع به مانند استخر در ساخت و ساز گشترش نیافته است. استخرمعمولا در ویلا به سبک های مدرن و فوق مدرن استفاده می‌شود. از آبنما میتوان هم در محیط خارج از ویلا و هم در طراحی داخلی آن استفاده کرد. این مورد بسیار زیبا و دلنشین می باشد. در کناردرختان و چمنها اطرافتان استفاده از آبنما که ویژگیهایی از قبیل صدا، بافت، جریان آب را دارد. آبنما موجب می‌شود که محیطی طبیعی و زیبا بوجود بیاورد. آب هم به مانند سایر المان های موجود در فضای سبز دارای ویژگی های خاص خود می باشد.

محوطه سازی ویلا با استفاده از گودال های آتش

چاله های آتش به گونه ایی طراحی شده که در محیط باز از گاز استفاده میکنند. بدین صورت که درزیر شیشه های آتشین لوله گاز وجود دارد و شعله های آتش ازاین لوله ها نشات میگیرد. اطراف این گودال جای نشیمن وجود داشته و با ایجاد حرارت ونور بوسیله گودال میتوان لحظات شادی را درآن سپری کرد.

 

محوطه سازی ویلا با استفاده از سنگ فرش

استفاده از سنگ فرش در آراستن حیاط ویلا در ساخت و ساز امروزه رواج یافته است. با استفاده از سنگفرش ها میتوانید مسیری برای رفت آمد ایجاد کنید که از دل طبیعت محطه میگذرد. این راه گذر موجب زیبایی چند برابر ویلا خواهد شد.

طراحی باغ ویلا

طراحی آلاچیق در طراحی باغ ویلا

یکی از مهمترین بخشها برای طراحی آلاچیق، طراحی سقف آلاچیق است. سقف آلاچیق معمولا سقف‌های شیبدارهستند و بهترین انتخاب برای ساخت آلاچیق هستند. طراحی دیواره آلاچیق نیز بخش مهم درطراحی آلاچیق است که بعضا‍ً به جزستونهای آلاچیق هیچگونه دیواره‌ ای برای آن ساخته نمی‌شود. البته در طراحی آلاچیق‌های مدرن دیوارهی هایی ازجنس چوب و یا شیشه برای آلاچیق‌ها طراحی می‎‌شوند. گاهی نیز از گیاهان سبز و رونده برای دیواره آلاچیق استفاده می‌شود. استفاده از گیاهان سبز و رونده نمیتوان بر روی زیبایی و سرسبزی آن در چهار فصل سال حساب باز کرد.

ساخت باربیکیو

ساخت باربیکیو در تمامی فضاهای باز از یک بالکن کوچک تا محوطه ویلای بسیار بزرگ امکانپذیر است. باربیکیو وسیله بسیار مناسبی برای طبخ غذا مخصوصاً غذاهای گوشتی است. با این روش میتوانید ارزش غذایی آنها را تا حد زیادی حفظ کنید.

باربیکیو انواع مختلفی دارد. طراحی و ساخت انواع بربیکیو به شرح زیر در شرکت طرح معماری ایوان امکانپذیر است:

  • ساخت باربیکیو ذغالی
  • ساخت باربیکیو سنگی
  • باربیکیو آجری
  • باریبکیو دیواری
  • باربیکیو گازی

سبک های طراحی باغ ویلا و باغ

  • طراحی باغ ویلا و باغ مدرن

طراحی ویلا باغ مدرن با طراحی باغ ویلا ساده تعریف می شود.

در این طرح باغ، سادگی و عملکردگرایی، طراحی غیر متقارن و همچنین پویایی درمحوطه باغ ویلا مد نظر قرار میگیرد.

 فرمهای منحنی یا راست گوشه با کمترین پیچیدگی درمسیرهای دسترسی، فرم باغچه ها، سکوسازیها درهماهنگی با نمای ویلا شکل میگیرند.

 سطوح وسیع شیشه ای بنای ویلا، طراوت و زیبایی باغ را به آرامی به درون فضای ویلا می کشانند.

 در عین حال مرزهای بین فضای داخل و خارج ویلا کمرنگ می‌شوند. استفاده از چوب در محوطه، پیوند با درختان و طبیعت را تقویت میکند.

طراحی باغ ویلا
طراحی باغ ویلا
  • طراحی باغ ویلا سنتی و کلاسیک

طراحی باغ ویلا سنتی و کلاسیک بر مبنای هندسه باغ آرایی به صورت متقارن و منظم شکل می گیرد.

تجمل و اشرافیت به واسطه عناصر و المانهای تزئینی در ترکیب با فضاسازی ها نمود می یابد.

جزئیات لوکس و پرکاردر طراحی وساخت این المانها درتناسب با نمای کلاسیک ویلا، مجموعه باغ ویلا را همگون ومتعادل میسازد.

باغ آرایی سنتی نیز با طرح بندیها وانتخاب گیاهان بادوام و شاداب، حس نوستالژیک به کاخ باغهای قدیمی ایجاد میکند.

ساخت حوض یا حوضچه در محوطه خارجی و یا داخلی باغ ویلا

حوض را میتوان نمادی از سبک سنتی معماری ایران دانست. به دلایل شرایط اقلیمی ایران در میان حیاط هر خانه ای آن روزها حوض زیبای وجود داشت. حوضی که طراوت و تازگی آب را به محیط خانه هدیه میداد. ساخت حوضچه به همراه آبنما در دکوراسیون داخلی ویلا مورد توجه بسیاری از صاحبان باغ ویلا قرار میگیرد. رنگ آبی حوضچه تاثیر ویژه ای در نمای داخلی ویلا خواهد داشت.

گره چینی و پنجره ارسی در حیاط خانه ایرانی

پنجره ارسی، بازی رنگ و نور در دکوراسیون داخلی را به وجود می آورد.نباید فراموش کنیم این گره چینیها و شیشه های رنگی درآن سوی درب وپنجره ها درحیاط خانه هم دیده می‌شوند. در طول روز نور خورشید از ارسی ها زیبایی را به فضای داخلی هدیه میدهد. اما جلوه گری چینیهای چوبی را در حیاط خانه نباید فراموش کنیم. به خاطرداشته باشیم که درهنگام شب که چراغ فضاهای داخلی روشن می‌شود تاثیر شیشه رنگی را میتوان در حیاط دید.

  • طراحی باغ ویلا روستیک

طراحی باغ ویلا روستیک در هماهنگی ذاتی با ماهیت طرح باغ و طبیعت است.

از این رو یکی از رویکردهای مهم در این حوزه، طراحی و اجرای باغ ویلا روستیک است.

طراحی محوطه یک باغ ویلا روستیک بسیار زیباست. میتواند با فرم های طبیعی آبشارهای کوتاه، سکوها، پله ها و بدنه سنگی ، حس یک خانه روستایی رادردل طبیعت بوجود بیاورد.

وضعیت بستر زمین باغ ویلا

در زمین باغ ویلا نقشه برداری دقیقی از سایت هم فضای سبز باغ را مشخص کند , هم زمین های خالی. بدین ترتیب کار تحلیل توپوگرافی سایت ویلا باغ  وعوارض زمین آن آغاز می‌شود.از این طریق فرصت ها و تهدیدهای بستر طبیعی زمین پدیدار می‌شود.از طریق نقشه برداری باغ، مبنایی مستند و صحیح برای تعیین نوع و فرم سازه ویلا فراهم میاید.

انتخاب سایت مناسب جهت ساخت و ساز و برآورد حجم خاکبرداری و خاکریزی نیز حاصل می شود. چه بسا به دلیل هزینه های بسیار و نامعقول، ایده طرح باغ ویلا دچار تغییرات اساسی شود. لذا جمع آوری اطلاعات دراین خصوص، پیش از تایید شدن طرح نهایی باغ ویلا انجام می شود.

طراحی داخلی ویلا:

وجود فضاهای بزرگ با سقف های بلند واستفاده از نورطبیعی محیط، شاید مهمترین پارامترها در طراحی  ویلا ی مطلوب باشد. همچنین طراحی باید به گونه­ای انجام شود که علاوه براینکه دیوارهای پیرامونی بعنوان جدا کننده فضای داخلی وخارجی عمل میکنند. از قسمت هایی نیز دسترسی به فضای خارجی را به گونه­ای معمارانه و هنرمندانه فراهم سازند.

پیشنهاد برای طراحی باغ ویلا: برای یک طراحی جذاب امروزی، استفاده از معماری دوبلکس و سقف ای بلند اولین پیشنهاد است. در این مدل از طراحی فضا های عمومی و خصوصی برای استفاده­ راحت تر کاربران از یکدیگر جدا شده است.

استفاده از نور جذاب و وجود درهای بازشونده کشویی بزرگ نیز، نکته­ بسیار مهمی است. موارد می­تواند درزمان عصرگاهی وغروب خورشید، فضای داخلی را به فضای خارجی متصل بنماید. نور جذاب و وجود درهای بازشونده کشویی موجب افزایش سطح بهره وری نوری و نشاط ساکنان گردد.

طراحی باغ ویلا

طراحی خارجی باغ ویلا:

پس از طراحی فضاهای داخلی و توجه به الزامات و نیازهای یک باغ ویلا نوبت به طراحی فضای خارجی میرسد. هدف ازاستفاده از فضای بیرونی باغ و ویلا لذت بردن ازفضای سبز وآب وهوای دلچسب است. طراحی این فضا می بایست به گونه ای انجام شود که حداکثر کارایی و رضایتمندی ساکنین را تامین نماید.

جانمایی صحیح المانهایی همچون آلاچیق، باربیکیو، آبنما و استخر، تونل طبیعت ازمهمترین بخشهای طراحی Landscape یا چشم انداز ویلا می‌باشد.

در نظرگرفتن باغچه های گل کاری شده و فضای سبز کافیبسیار مهم ایت. چیدمان درست درختان و انتخاب صحیح نوع پوشش گیاهی منطبق با محیط، تأثیر مهمی را در زیبایی فضای ویلا ایجاد میکند. این کار موجب تبدیل شدن آن به یک مکان چشم نواز و فرح بخش بر جا می گذارد.

ویژگی های طراحی برتر:

در طراحی باغ ویلااستفاده از تکنولوژی های روز دنیا در زمینه­ تأمین برق مصرفی از طریق سلول های خورشیدی، تأمین آب گرم مصرفی از طریق آبگرمکن های خورشیدی، مجهز کردن فضای خارجی به آبیاری قطره­ای و هوشمندسازی آن، تجهیز کل فضاها به سیستم های امنیتی و قابلیت کنترل از راه دور از مواردی است که ویلا، باغ یا باغچه ساخته شده را دارای مزیت رقابتی می نماید، از سوی دیگر نورپردازی جذای و کاربردی محیط داخل و خارج و همچنین نورپردازی­ بین گیاهی و استفاده از سیستم های هوشمند در این زمینه نیز از مهم ترین عوامل برتری طراحی سازه نهایی بر رقیبان خود خواهد بود.

گروه مهندسی ورتینا ، اهداف خودرا با تکیه بر دانش بومی ، تجربه و تعهد نیرو های خود جهت نیل به اهداف ارزشمندی از جمله ایجاد فضایی دلنشین، درک لذت بیشتر از محیط پیرامون، برقراری ارتباط با محیط بیرون و … پایه ریزی نموده است.

مزیت استفاده از برند ورتینا در طراحی باغ ویلا :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امردکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه. این تیم قادر به ارائه خدمات زیر به شما مهندسین، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد .

  1. سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی
  2. طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز
  3. آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه
  4. زمانبندی واولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی  و تاسیسات ساختمان، گرمایش از کف
  5. تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات
  6. اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد
  7. ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه

–  پیشنهاد تیم ما به شما :

متشکریم که مطالب بالا را برای افزایش اطلاع خود ازطراحی باغ ویلا مطالعه کردید. یقینا خود شما میتوانید یک تصمیم عالی و کاربردی  برای آن درنظرداشته باشید .

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است .

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب ر برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید ..

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید!

شماره تماس: 09-88288307-021

کلمات کلیدی : طراحی باغ ویلا، طراحی داخلی، باغ، ویلا، طراحی خارجی