vertina tabligh

طراحی نمای تجاری

طراحی نمای تجاری

طراحی نمای تجاری

راه حل های طراحی نمای تجاری چیست ؟ چگونه میتوان از طراحی نمای تجاری برای جذب مشتری استفاده کرد؟

برای دانستن جواب این سوالات در رابطه با طراحی نمای تجاری با گروه معماری ورتینا همراه باشید.

کلمه ی “نما” عیناً به معنای کلمه ی “چهره” در فرانسه است. نمای یک ساختمان، در واقع جلوه ی ساختمان و چهره ی آن محسوب می شود. درعین اینکه ثبات ساختاری، استفاده ازفضا، مصرف انرژی وغیره، برخی از مواردی هستند که درطراحی یک ساختمان خوب نقش دارند. الگوهای طراحی نما، چهره ساختمان به شمار میروند و به آن شخصیت میدهند. نمای نامناسب نیزمیتواند به این معنی باشد که ساختمان، هدف مطلوبی که برای آن ساخته شده است را نشان نمیدهد.

در معماری ساختمان و بنا با کاربریهای مختلف، تجاری، اداری، مسکونی، و… نمای ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. نمای ساختمان بخصوص طراحی نمای تجاری و اداری یک هویت بصری برای بنا می‌باشد. نمای ساختمان اولین راه ارتباطی ساختمان با مخاطب خود است.

تجربه گروه معماری ورتینا  درطراحی نمای تجاری- اداری سالیان سال می‌باشد. در کل معماری نما، به عنوان پوسته اصلی ساختمان که رابطه آن را با محیط اطراف تعریف میکند. طراحی نما به یکی از حساس ترین و پرچالش ترین مراحل طراحی تبدیل شده است. کوچکترین سهل انگاری درنما میتواندمنجربه بزرگترین مشکلات نه تنها برای نما وفضای داخلی آن بلکه آسیب به زیستگاه شهری باشد.

طراحی نمای تجاری

سبک طراحی نمای ساختمان (مسکونی ، تجاری ، اداری ) از سه شاخص اصلی تشکیل شده است:

  1. المان ظاهری
  2. روش ساخت
  3. متریال ساختمانی

طراحی نمای تجاری، نیاز جوامع مصرف کننده امروز

امروزه بسیاری از صاحبان مشاغل و املاک تجاری مایل هستند یک نمای ساختمان تجاری چشم نواز و پویا داشته باشند. در حالیکه ظاهر نما، معرف نوع محصول یا فعالیت تجاری آنها نیز باشد. طراحی این نما پا به عرصه رقابت در تنوع گذاشته است. بطوریکه ساختمانهای جدید امروزی هریک از لحاظ رنگ، بافت، الگو و سبک طراحی تعریف مشخص خود را دارند.

نمودار شماتیک در طرح های نمای تجاری

در مهندسی نما، الزاماتی وجود دارد که در طراحی نمای کلی موثر است. این الزامات شامل بودجه اختصاص یافته، هدف اصلی ازطراحی وهمچنین محدودیتهای مختلف قانونی وعملی مربوط به ساخت یک ساختمان می‌باشد.

اولین چیزی که مطرح است این است که به طورواضح مقصدی را که نما برای آن ارائه می‌شود، تعریف کنیم. پس از این مرحله، می‌بایست امکانات عملکرد اجرایی ساخت نمای ساختمان تجاری مشخص شود.

این امکانات بودجه اختصاص یافته، زمان بندی، میزان نیروی کار مورد نیاز، ملاحظات نظارتی و موارد دیگر را شامل می‌شود. هدف اصلی بررسی معیارهای عملیاتی، ایجاد یک نقشه راه است که توسط صاحب ملک و معماران بصورت توافقی تعیین میگردد. در نهایت، طراحی نما با محاسبه هزینه های اصلی، نیروی کار، مصالح مورد نیاز و تعیین جدول زمانی آغاز می‌شود.

طراحی نمای تجاری

طراحی نما در ساختمان تجاری

در طراحی نماهای تجاری بایستی دقت زیادی به عمل آید. با توجه به اهمیتی که این ساختمانها درسراسر دنیا دارند، طراحی واجرای آنها بایستی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 در طراحی نمای تجاری این ساختمان ها می توان ازانواع متریال ها و مصالح موجود برای نمای ساختمان استفاده کرد. نوع مصالح و متریال برای نما بستگی به شرایط خاصی دارد که طراح بعدازبررسیهای لازم نوع متریال را ارائه میدهد. طراحی باید به گونه ای باشد که ارزش و شکوه ساختمان های تجاری را نشان داده شود. نما بااعث جذب افراد به این ساختمان ها شود. به صورت کلی طراحی نما باید با توجه به اصول طراحی نما انجام شود.

مالکان پیش از ساخت بنای خود بدانند که طراحی نمای  ساختمان چه هدفی را دنبال می کند؟ چه عواملی در نوع و شیوه نما های ساختمان با هر سبکی موثر است؟

از جمله این مشخصه ها عبارتند از:

  • ضریب انتقال حرارت متریال نسبت به عملکرد حرارتی مختلف.
  • ضریب انتقال اصوات به عنوان عایق صوتی مناسب (به ویژه در شهر های بزرگ).
  • میزان مقاومت متریال در برابر زمین لرزه.
  • میزان مقاومت متریال در برابر ضربات.
  • میزان مقاومت متریال در برابر یخ زدگی.
  • میزان مقاومت متریال در برابر آتش سوزی.
  • منعطف بودن متریال در طراحی نما های خاص.
  • قابلیت اجرا در سازه های مرتفع
  • طراحی زیبا و دلنشین
  • امکان برقراری ارتباط میان فضای داخلی و خارجی
  • در نظر داشتن کالبد بنا به عنوان عنصری از مجموعه شهری
  • سرعت اجرای کار.
  • نرخ تمام شده طراحی و ساخت نما.

انواع نماهای تجاری :

معرفی نمای جی اف ار سی (gfrc)

جدیدترین محصول طراحی نمای تجاری، ازآنجایی‌که بتن یک ماده ترد و شکننده هست. برای تقویت شکنندگی آن تلاش‌های بسیاری شده است.  در طی تحقیقات اثر الیاف بر مقاومت خمش بتن بسیار موفقیت‌آمیز بوده و اثر شگفت‌انگیزی داشته است. با استفاده ازالیاف شیشه دربتن، محصولی مقاوم بنام بتن تقویت‌شده با الیاف شیشه (Glass Fiber Reinforced Concrete)، GRC یا GFRC ایجاد می‌شود.

·  نمای آجری درطراحی نمای تجاری

در ساختمان مسکونی و تجاری اداری از سرامیک، کامپوزیت، آجر و… استفاده می‌شود. میتوان نماهای آجری یا ترکیب آجر و سنگ را جز مقرون به صرفه ترین نماها محسوب کرد.آجر برخلاف اسم و ظاهر آن از آن دسته از مصالحی بوده است که ازکنارهم چیدنشان آثاربسیارزیبایی راخلق کرده اند.

·  نمای شیشه ای درطراحی نمای تجاری

امروزه با پیشترفت در زمینه ی ساخت شیشه، استفاده از شیشه در نماها به طور روزافزون افزایش یافته است.

· نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال در طراحی نمای تجاری یک محصورکننده در جهت قائم ساختمان است . این نما هیچ نوع باری را غیر از وزن خودش و فشارهای محیطی تحمل نمیکند. این نمای شیشه ای به منظور کمک به اسکلت و سازه ی ساختمان در تحمل بارهای وارده طراحی نشده اند. هیچ دخالتی در انتقال بارهای مرده و زنده به شالوده ی ساختمان را ندارند.

امروزه برای اکثر نماهای شیشه ای از فریم آلومینیومی استفاده میکنند.

طراحی نمای تجاری

·  نمای کامپوزیت طراحی نمای تجاری

یکی از انواع مصالح ساختمانی پیشرفته که امروزه مورد توجهی زیادی قرار گرفته است،نمای کامپوزیت است. به طوری که نمای کامپوزیت به صورت نمای قالب اکثر ساختمان ها مبدل شده است.

نمای کامپوزیت چیست؟

نوعی ورق ترکیبی آلومینیومی است. تشکیل شده است از سه لایه آلومینیوم، پلی اتیلن و لایه های رنگ و محافظ. این لایه ها در دو طرف ورق کامپوزیت دو لایه آلومینیومی و هسته مرکزی آن پلی اتیلن  می‌باشد.

 

لایه های ورق کامپوزیت طراحی نمای تجاری به ترتیب:

  • پوشش محافظ ضد خش
  • لایه چسب عایق ضد خش
  • لایه ی رنگ نانو تکنولوژی
  • ورق آلومینیوم
  • چسب
  • لایه ی پلی اتیلن
  • لایه رنگ پلی استر

·   نمای تجاری بتنی

بتن‌ها جزء مصالحی هستند که کاربرد زیادی دراجراهای نماهای مدرن و مینیمال دارند. بتن هماهنگی بالایی با مصالحی مانند: آهن، شیشه و چوب دارند و به راحتی با این مصالح ترکیب می‌شوند.

مقاومت فشاری بالا از مهم‌ترین ویژگی های نمای بتنی است. همچنین از سایر مزیت‌های این نما میتوان به صرفه جویی درهزینه‌های اجرای نما و سرعت اجرای بالا اشاره کرد.

مهندسان برای افزایش مقاومت کششی نمای بتنی ازالیاف شیشه کمک گرفتند ومتریالی بنام جی اف ار سی تولید کرده اند. از آن به تازگی در نماسازی ساختمان های تجاری و مسکونی بسیار استفاده می‌شود.

طراحی نمای ساختمان تجاری با استفاده از باله های فلزی

گروه معماران Belzberg Architects در شهر نیومکزیکو در کشور مکزیک، ساختمانی تجاری را با نمای شیشه طراحی نموده اند. مطابق اظهارات تیم معماری، برای ساخت این باله های فلزی از ۲۷۲ قطعه ورق آلومینیوم استفاده شده است. علاوه بر حرکت باله های فلزی بر روی نما، این ورق های فلزی در بخشهایی به داخل ساختمان رفته اند. حرکت خود را به درون ساختمان ادامه و تا بالاترین طبقه امتداد یافته اند.

اصول مهم در طراحی نمای تجاری:

1-ایجاد حس کنجکاوی:

نمای یک ساختمان تجاری باید بگونه ای باشد که فرد با دیدن نمای ساختمان، برای دیدن داخل ساختمان ترغیب شود. درحقیقت نما باید حس کنجکاوی را در اشخاص زنده کند.

2-هماهنگی با بافت شهری:

در طراحی نمای تمامی ساختمان ها مخصوصا در طراحی نمای ساختمان های تجاری باید هماهنگی با بافت شهری رعایت شود. علت رعایت اینهماهنگی برای اینکه همگونی در بین نمای شهری از بین نرود.

انواع سبک طراحی نمای تجاری:

نمای ساختمان قابلیت طراحی در سبک های مختلفی را دارد. در ادامه به تاریخچه محبوب ترین سبک های طراحی ساختمان می پردازیم.

طراحی نمای تجاری ساختمان به سبک پُست مدرن

اوایل قرن 21 این سبک در ادامه ی راه سبک مدرن پدید آمد. این سبک توسط آرشیتکت معروف Denise scott brown وتئوریسین معروف  Robert venturi در کتاب خود بنام یادگیری ازلاس وگاس معروف شد. المانهای شاخص این سبک نبوغ در طراحی ابرساختمانهای بزرگ با چالش های روز طراحی دنیاست. معمولا این نوع ساختمان دارای المان های متمایزی است که باعث می گردد آن ساختمان در دنیای معماری مطرح گردد.

طراحی نما به سبک نئو کلاسیک

در خلال سال های 1720 تا 1837  سبک نئو کلاسیک پدید آمد. در این سبک نمای بیرونی کلاسیک ساختمان در حالی حفظ میشد که داخل ساختمان با المانهای به روز تزئین میگردید. بعدها با پدید آمدن سبک مدرن ترکیب زیبایی از این دوسبک درطراحیهای نئو کلاسیک پدید آمد و متداول شد.

طراحی نمای تجاری

سبک طراحی رنسانس و باروک

در سالهای 1425 تا 1660 رنسانس از ایتالیا آغاز شد و به سرعت به کل اروپا رسید. اعتراضات علیه قدرت کلیسا و اختراع ماشین آلات در این دوره بود. دراروپا معماری مناره های مخروطی شکل الهام گرفته ازطرح گات جای خود را به قوسهای کلاسیک وطاقهای چرخیده دورتا دوردادند. سبک باروک که دراین دوره توسط کلیسای کاتولیک پدید آمد نمایانگر تغییر موضع کلیسا پس از رنسانس بود.

سبک معماری اسلامی

معماری اسلامی، روزهای آغازین اسلام تا امروز را شامل می‌شود. علاوه برالمانهای منحصربه فرد خود تحت تاثیر معماری روم، بایزانتین، ایران و قلمروهایی که مسلمانان فتح کرده اند، بوده است. قلمروی اسلامی با گسترش اسلام در شرق و جنوب شرقی آسیا الهاماتی از معماری چین و هند گرفته است. معماری اسلامی المانهای متمایزی درساختمان و دکوراسیون را نظیر خوشنویسی که درکاشیها و سردرهای ساختمان به چشم میخورد، وارد کرده است.

تیپ های اصلی ساختمان که در سبک معماری اسلامی برای اماکن عمومی تا کنون به کاررفته است. این موارد عبارت است از: مساجد، قبرستان های اسلامی، قصرهای تاریخی، دژو باروهای محافظ شهر و همچنین حمام های عمومی و آبنماها

سبک گات در طراحی نمای تجاری

این سبک در قرون وسطی مطرح گردید و الهام گرفته از سبک رومی بود. در قرن 12 میلادی از فرانسه آغاز شد و تا قرن 16 به این نام شهرت یافت.

مهم ترین ویژگی های سبک گات در طراحی نمای تجاری ساختمان؛

1- مناره های مخروطی شکل

2- سنگ ها و ستون های تراشیده

3- المان های تیز و مثلثی

این سبک درکلیسای جامع، قلعه های اروپایی قرون وسطی، شهرداریها، مناطق مسکونی راهبه ها وخوابگاه های قرون وسطی دیده می‌شود.

سبک کلاسیک

آثار کلاسیک عموماً نشأت گرفته از دو تمدن یونان و روم باستان می‌باشد. در این دوران تجلی ساخت و ساز به اوج خود رسید. بعضی پدر این نوع سبک ساختمانی را vitruvius که معمار معروفی است میدانند.

از المانهای بارز این سبک تجمل و شکوه ساختمان، سرستونهای بلند وتراشیده، سنگهای قیمتی، چوب کار شده و جلا خورده. دیگر موارد درب ورودی بزرگ و با عظمت از ترکیب چوب و شیشه ودکوراسیون لوکس چوبی در سقف عمارت است.

پس از سقوط امپراطوری روم حدود 400 تا 1000 سال در تاریخ بشر این سبک باقی ماند.

سوالات متداول:

بهترین متریال برای طراحی نمای تجاری ساختمان های تجاری کدام است؟

بطور کلی تمامی متریال های نام برده شده در این مطلب از بهترین متریال ها برای نماسازی ساختمانهای تجاری میباشد.اما نماهای شیشه ای برای ساختمانهای تجاری بزرگ و نمای کامپوزیت برای ساختمانهای تجاری کوچک تر بسیار پرمصرف می‌باشند.

گران ترین و ارزان ترین متریال برای نماسازی ساختمان های تجاری کدام متریال است؟

کامپوزیت متریالی است که هم از نظر قیمت متریال و هم ازنظر نصب قیمت مناسبتری نسبت به سایر متریالها دارد. سایر متریال معرفی شده تقریبا از نظر قیمت مشابه هستند.

جمع بندی:

نمای کامپوزیت نوعی نمای مدرن و متفاوت است. بطورکلی، استفاده از این نما در کنار مسائل اجرایی و زیبایی، جنبه های شخصی را نیز پوشش میدهد. این نما میتواند انتظارات کارفرما را با توجه به سطح بودجه اش کاملا برآورده سازد. همین موضوعات باعث محبوبیت و موفقیت کامپوزیت در صنعت نما سازی شده است.

گروه مهندسین معماری ورتینا ارائه دهنده بهترین طرحهای مدرن و کلاسیک در خصوص طراحی نما می‌باشد. ارتباط اشخاص با پروژه های ساختمانی توسط نمای بیرونی صورت میگیرد. طراحی نمای ساختمان بسیار تاثیر گذاردربرداشت دیگران در میزان کیفیت و طریقه ساخت ساختمان شما می‌باشد.

یک طراحی مناسب و جذاب سبب به جا ماندن اثری بسیار زیبا و ماندگاردر ذهن افراد میشود. طراحی نمای ساختمان به نسبت مصالح مورد استفاده به شکل های گوناگونی انجام میشود.

ما درگروه ورتینا سعی دربرآورده کردن نیازهای شما به صورت خاص و منحصر به فرد و باب میل مشتری  می‌باشیم.

کلمات کلیدی: طراحی نمای تجاری، طراحی نما، تجاری، اداری، متریال، کامپوزیت