vertina tabligh

طراحی پلان داخلی

طراحی پلان داخلی

طراحی پلان داخلی

درواقع شما درطراحی پلان داخلی با قسمتهایی بصورت بازوبزرگ روبرو هستید که در آن دیوارها واتاق‎های مجزا به حداقل رسیده‌اند. به عبارت دیگر طراحی پلان باز یک اتاق بسیار بزرگ و باز است که شامل فضاهای جدا باعملکردهای مختلف است. معمولا این اتاق بزرگ فضاهای نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه را با هم ترکیب کرده و نتیجه یک فضای مشترک است. فضاهای طراحی پلان باز در طراحی اکثر آپارتمان‎ها، ساختمانها و دفاتر کاری مدرن امروزی دیده می‏‌شوند.

پیشینه و گذر زمان بر طراحی پلان داخلی

طراحی داخلی پیشینه‌ای طولانی دارد. در بعضی کتاب های اسطوره‌ای، آن را به هند باستان ارجاع میدهند که معمارها کارطراحی پلان داخلی را انجام میدادند. طراحی پلان داخلی در واقع اصطلاحی است که در سال1926 میلادی وارد دنیای طراحی داخلی شد. طراحی پلان داخلی به سرعت در همه جا محبوبیت پیدا کرده است.

علاوه بر این در دوره مصر باستان هم می‌توانیم  طراحی داخلی را درفضاهای فرمانروایان دید. دانشمندان و باستان‌شناسان، با بررسی دراین ساختمانها توانستند اطلاعاتی درمورد سیستم تهویه هوا، رواقها ، ایوانها، ستونها، مهتابیها و… پیدا کنند. که این امر نشان از تاریخچه قدیمی معماری و طراحی داخلی و علاقه وافر آنها به تزیینات دارد.

در قرن هفدهم تا نوزدهم، نیاز به طراحی دکوراسیون داخلی به یک دغدغه  برای ساختمانها تبدیل گشت. دراین دوران معماران برای تکمیل نمودن طراحی داخلی ساختمانهای مورد نظرازهنرمندان و صنعتگران و متخصصان این زمینه کمک گرفتند. در این بین شرکت‌های طراحی و ساخت مبلمان وارد میدان شده است. با سبک‌های گوناگون و مدل‌های متنوع تغییری شگرف و خوبی در طراحی دکوراسیون داخلی منازل ایجاد کردند.

این نوع طراحی تجاری میتدی و آماتور تا  سال ۱۹۱۴ ادامه پیداکرد. اما از اوایل قرن بیستم طراحی داخلی به صورت حرفه‌ای مجزا مطرح شد و فعالیتش را شروع کرد.

این مسئله در دهه ۱۹۵۰  و بعد از جنگ جهانی اول به صورت جدی تر مورد توجه قرار گرفت. در این دهه بود که در خانه‌ها فعالیت‌های طراحان داخلی مطرح گشت. به تدریج، دوره‌های تحصیلی مناسب آموزش طراحی داخلی تشکیل شد. کتاب‌های متناسب در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون تالیف گردید. اصول طراحی ودکوراسیون و دکوراتورهای هنری از کتاب‌های طراحان داخلی جدا شد. منابع آموزشی اصولی و استاندارد در اختیار متخصصان و طراحان قرار گرفت.

دسته‌بندی طراحی  پلان داخلی

حرفه  طراحی پلان داخلی خلاق و هنرمندانه به دو شاخه کلی تقسیم می‌شود  :

طراحی  پلان داخلی ساختمان مسکونی

برای راحتی این فضا که یک فضای شخصی وخصوصی است. باید به خواسته‌ها و نیازهای افراد مستقر و ساکن در آن توجه خاص و ویژه داشته باشیم. طراحی ممکن است از ابتدایی‌ترین مرحله یعنی نقشه‌کشی نخستین یک ساختمان تا بازسازی یک ساختمان مسکونی باشد. این پروژه معمولا طولانی بوده و چندین ماه زمان میبرد.

طراحی پلان داخلی ساختمان تجاری

منظورازاین نوع طراحی داخلی بررسی فضاهای تجاری است. این فضا میتواند درمقیاس بزرگ همچون یک مرکزخرید یا درمقیاس کوچک مانند یک مغازه یا فروشگاه باشد. با توجه به این امر، طراحی تجاری زیرشاخه‌های متعددی دارد که در ادامه ذکر شده است:

خرده‌فروشی:  شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ  ،پاساژها، مراکز خرید و یا فروشگاه های تخصصی صنف می‌باشد.

برندهای دیداری و فضایی: مکانی که شما در آن به عنوان یک رسانه به معرفی برندی ویژه می‌پردازید.

اداری: طراحی پلان داخلی اداری برای هر نوع تجارتی مانند بانک‌ها

بهداشتی: طراحی بیمارستان‌ها، مراکز دندان‌پزشکی، مطب پزشکان، مطب روانکاوان و روانشناسان، آزمایشگاه‌ها و…

مراکز تفریحی: کشتی‌های تفریحی، کافی شاپ ها، سالن‌های موسیقی،  زمین‌های ورزشی،، سینماها، استادیوم‌ها، باشگاه‌ها و…

مراکز سازمانی: ادارات دولتی، موسسه‌های مالی، مدارس، دانشگاه‌ها

مراکز صنعتی: کارخانه‌ها و مراکز صادرات و واردات

نمایشگاهی: سالن‌های نمایشگاه، موزه‌ها، گالری‌ها،

سازمان ترافیک و حمل و نقل: ایستگاه اتوبوس، فرودگاه ، مترو و اسکله

طراحی  پلان داخلی
طراحی پلان داخلی

 

نمونه سبک های متداول و مرسوم طراحی پلان داخلی :

سبک مینیمالیسم

مینیمالیسم چیزی فراتر از یک مورد و گزینه طراحی می باشد. این یک سبک و سیاق زندگی است. به واقع یکی از مدرن ترین و جدیدترین سبک ها و روش های  طراحی پلان داخلی سبک مینیمال است. بسیاری از افراد متوجه تفاوت میان سبک مینیمال و خشکی بی روح نمی شوند .

نوع گرم تر طراحی پلان داخلی مینیمالی( مینیمالیسم گرم) که بسیار زیبا و جذاب است. این سبک را تا حدودی می توان تلفیقی از سادگی و زیبایی در آرامش فاخر و عملکرد دانست.

نکته قابل توجه دراین بخش سادگی وبی آلایشی اتاقها واستفاده ازپارچه های بدون نقش ووسایل دکوراتیو با کاربرد چندگانه می‌باشد. آسان ترین روش برای آغازاستفاده از نقاشیها و رسمهای  سیاه و سفید روی بوم تقریبا به روشی خاص می‌باشد. فضایی سفید همیشه اتاقها را بزرگتر و تمیزتر نشان می دهد. اضافه کردن رنگ سیاه  که به آن بُعد بهتری می دهد.

سبک معاصر

این سبک احتمالا یکی از خصوصی ترین سبک ها است. سبک معاصر شامل خطوط صاف و ساده، یک پالت رنگ طبیعی و زندگی پلان آزاد است. در این صورت اگر به دنبال ظاهر معاصر می‌باشید اولین کاری که باید بکنید تصمیم گیری درباره جدول رنگتان است.همیشه از رنگهایی مثل خاکستری، کرمی وسفید برای رنگهای پایه استفاده کنید تا اتاق بزرگتر و روشنتر جلوه کند. بعد به سادگی رنگ های ویژه خودتان را به عنوان نقاطی برجسته تر اضافه کنید.

سبک سنتی

در سبک های طراحی پلان داخلی همه چیز درافکار طراحی پلان  داخلی سنتی ریشه دارند. این یعنی شما  میتوانید طراحی داخلی سنتی را کاملا به سبک  و سیاق خود به وجود آورید. در آن از وسایلی استفاده کنید که نشان دهنده ی خصوصیات و  سیاق زندگی شخصی شما باشند.

سبک روستیک

با درنظر قرار دادن فضای خارجی وترکیبی ازساختمانهای روستایی و روشهای طراحی پلان داخلی صنعتی، طراحی روستیک برفضای طبیعی وواقعی. مانند سنگ، چوب خام و چرم به همراه تغییرات پیچیده کلی وغیر منتظره اصرار و تاکید دارد.

سبک شابی شیک

شابی شیک پس از استقبال بسیار در دهه 90 به عنوان یکی از بهترین  سبک های طراحی  پلان داخلی است. با توجه به اینکه دکوراسیون وطراحی قدیمی و متعلق به خانه مادربزرگها می‌باشد. که البته بسیار اشتباه بوده، این سبک در نهایت  کنارگذاشته شد. این سبک طراحی  با نمایی لطیف و زیبا تقریبا مورد پسند بیشتر خانم ها است. عناصر طراحی داخلی سبک سنتی را با عوامل خانه های روستایی ارتباط میدهد.

این سبک طراحی پلان داخلی برگرفته از دکوراسیون قدیمی و آنتیک فرانسه و مبلمان  نسبتا راحتی است. از همه  با اهمیت ترروش زندگی قدیمی و بدون محدودیت زمانی را  نشان می دهد.

طراحی  پلان داخلی

مهم ترین واساسی ترین عوامل موثر در طراحی و دکوراسیون پلان داخلی بنا:

  • مطالبات ونیازهای کارفرما
  • مساحت واندازه  زمین
  • شکل سایت پلان و دسترسی‌های ساختمان
  • محدودیت‌ها و شرایط بنا
  • قوانین شهرداری و شهرسازی منطقه
  • نوع کاربری بنا (مسکونی یا آپارتمان و یا ساختمان ویلایی)
  • و…

پیشنهاد  تیم ورتینا به شما قبل از انتخاب پلان طراحی داخلی موردنظر :

گام اول :

بررسی سبک زنگی و سلیقه شما. با توجه به در نظر گرفتن تمامی جوانب ازطرف شما به عنوان مشتری و در خواست کننده پلان طراحی داخلی.

گام دوم :

خود را در مکان و فضای طراحی شده تصور کنید. خواسته ها و نیازهای اولیه خود را بصورت لیست آماده کنید وفضای موردنظر خود را ترسیم و تجسم کنید.

گام سوم :

داشته های خود از جمله لوازمی  را که دارید را از منظر رنگ ومدل و ااندازه دسته بندی کنید و متناسب با بوجه و سلیقه برخی از آنها را کنار بگذارید.

گام چهارم :

با توجه به  منطقه که در آن قرار دارید یکی ازسبکهای مورد نظر را برای  طراحی پلان داخلی خود برگزینید.

گام پنجم :

از یک مشاور متخصص در زمینه  ارائه طراحی پلان مبتنی بر طرح های معماری استفاده کنید. یک فایل گرافیکی متناسب با سلیقه خود ایجاد کنید.

گام ششم :

تغییرات لازم  با نقشه مکتوب  را آغاز کنید. یا از متخصصین این امر جهت اجرای کار و انجام پروژه استفاده کنید.

مراحل طراحی پلان داخلی یک بنا یا ساختمان:

گام اول: کشیدن نقشه یا پلان ابعاد بنا

نقشه یا پلان ابعاد بنا را تهیه کنید. با این کار ابعاد و شکل کلی فضای مورد نظر معلوم می گردد. قادر هستیم ابعاد وسایل، گردش جمعیت، چیدمان، نورپردازی و… را با تکیه به پلان اولیه  بنا بررسی نمود ومشخص کرد. البته در صورتی که امکان دسترسی به نقشه اصلی بنای مورد نظر برای‌ طراح مقدور نباشد جایی برای نگرانی نیست. میتوانیم به سادگی وبصورت نقشه با دست، پلان داخلی فضا را آماده کنیم واقدامات لازم را برروی آن اجرا نماییم.

گام دوم: دکوراسیون و اندازه‌گیری وسایل جدید

اگر برای فضای موردنظرمان سرویس مبل در نظرگرفته ایمبه مواردی توجه کنیم. کافی است طرح اولیه آنها را با ابعاد نزدیک و متناسب به صورت شماتیک با شکلهای مربع ودایره روی کاغذ بکشیم. بعد اضلاع آنها را  اندازه گیری کنیم و در چیدمان و مناطق مختلف آنها را مورد سنجش قرار دهیم. تا بهترین و ایده آل ترین دکوراسیون را بدست بیاوریم. مثلا اگر برای فضای کاری واداریمان میزی  خریداری کرده ایم. لازم نیست آن را با سختی جا به جا کنیم و تا نتیجه  مورد نظر را ببینیم. کافی است اندازه و ابعاد وسایل مورد نظر را روی طراحی پلان داخلی  ابتدایی پیاده سازی کنیم. 

 گام سوم: طریقه دکوراسیون وچیدمان لوازم  در فضا

پس از اتمام طراحی پلان داخلی  نوبت به دکوراسیون لوازم درفضا و محیط  میرسد. قبل از انجام دکوراسیون، نقشه محیط را با دقت مورد بررسی قرار دهید. سعی میکنیم مناطق مناسب را برای لوازمی که ابعاد آن را گرفته ایم بیابیم. به این ترتیب با درنظر گرفتن موارد علمی و سلایق کارشناسانه و شخصی، چیدمانی از لوازم را در تصور خود در نظر میگیریم. سپس روی نقشه به صورت مجزا پیاده سازی میکنیم.

تیم طراحی پلان داخلی  که متشکل از افراد خبره و متخصص در این زمینه  می‌باشد. بعد از این گام وارد گام سه بعدی سازی محیط با کمک نرم افزارهای طراحی پلان داخلی.  مثل تری دی مکس، اتوکد، رویت و… می‌شود. در این قسمت و مرحله دکوراسیون متفاوتی از فضا به صورت سه بعدی و رنگی از محیط به دست می آید. سپس طراحی  پلان داخلی استاندارد مورد بررسی کامل قرار می گیرد. پس از بررسی وانتخاب طرح نهایی بوسیله کارفرما، طرح جهت اجرای واقعی آماده بهره بردای است. نکته اصلی و مهم اینکه در این گام اید به دو عامل مهم سیرکولاسیون و نورپردازی فضا توجه کامل داشت.

گام چهارم: نظری به سیرکولاسیون در فضا  در طراحی پلان داخلی

زمانیکه میخواهیم سیرکولاسیون در فضا مورد بررسی قرار دهیم، در اصل میخواهیم مسیرهای رفت و برگشت را بررسی کنیم. مثلا در نظر میگیریم که برای رسیدن به هرکدام ازلوازم چه شرایطی لازم است. ازجمله مبلمان، تخت خواب، تلویزیون، یخچال چه مسافتی را ازمکان ورود به محیط به سمت هریک ازوسایل باید طی کنیم.

در طراحی پلان داخلی، این بخش از پروژه  مورد نظررا قادرهستیم در نقشه هایی که از قبل  انجام داده ایم  به راحتی با کشیدن فلش های ساده متمایز کنیم. بعد از اینکه سیرکولاسیون وفضاسازی لوازم را بصورت جداگانه  مورد بررسی قرار دادیم، به بررسی فضاسازی می پردازیم. مثلا در نقشه مشخص میکنیم که اگر بخواهیم از قسمت در ورودی به سمت میز مطالعه برویم. بعد از قسمت میز مطالعه به سمت تخت و کمد، چه مسیری را باید طی کنیم.

ممکن است به نظر برسد که این قسمت مقداری طولانی وزمانبر می‌باشد. اما با انجام آن به سادگی از پس مشکلات دکوراسیون  و چیدمان برمی آییم.

گام پنجم: توجه به نیازهای نورپردازی در محیط

به نقشه  پایانی و نهایی و اصلاح شده دکوراسیون خود دست یافتیم. با بررسی کارهایی که قرار است در فضا اجرا گردد، نیاز به نورپردازی آن  محیط را نیز مشخص کنیم. برای  مثال در نظر میگیریم در چه قسمتی از فضا نیاز بیشتری به نورپردازی حس می‌شود. تصمیم میگیریم که اقسام نورپردازی که در دسترسمان است را متناسب با فضا انتخاب کنیم وتصمیم بگیریم که در کجا باید قراربگیرند.

طراحی  پلان داخلی

 

مزیت استفاده از برند ورتینا در طراحی پلان داخلی:

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی می‌باشد. این تیم قادر به ارائه خدمات زیر به شما مهندسین ، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد.

1-  سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشائره توسط تیم فنی و مهندسی.

2- طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.

3-  آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.

4 – زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه.

5-  تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.

6- اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.

7- ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.

پیشنهاد تیم  ورتینا به شما :

متشکریم که مطالب بالا را برای افزایش اطلاع خود از طراحی  پلان داخلی  مطالعه کردید. یقینا خود شما میتوانید یک طراحی  پلان داخلی برای خود داشته باشید.

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است.

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید.هر تغییر رو بهبودی را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید.

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید!

شماره تماس: 09-88288307-021

کلمات کلیدی: طراحی  پلان داخلی، طراحی داخلی، پلان، سیرکلاسیون و فضاسازی، دکوراسیون، مینیمالیسم، معاصر