vertina tabligh

معماری اسلامی و 8 نمونه برجسته

معماری اسلامی و 8 نمونه برجسته

معماری اسلامی

معماری اسلامی، فقط شامل ساختمان‌های مذهبی که مسلمانان برای عبادت و اجتماع مورد استفاده قرا میدهند نیست. این روش از معماری چیزی بالاتر و فراتراز مسجد و مکان‌های مذهبی می‌رود.اگرچه این نوع متد از مساجد و زیارتگاه‌ها شروع شده است. شیوه معماری اسلامی نوعی است که با معماری پیش از اسلام هر بخش ادغام شده است. این نوع معماری در عین یکسان سازی مسلمانان، حال و هوای بومی منطقه را نگه میدارد.

برای نمونه در کشور ایران، دلیل ایجاد معماری اسلامی، ایرانی شده است که در گونه خود بسیار بی نظیر است.

معماری اسلامی شاید یکی از برجسته ترین نوع شناسی در طول تاریخ بوده است. این ساختمان ها نه تنها خود به عنوان مراکز خدمات اجتماعی عمل می کنند. طرح های آنها نشان دهنده اعتقادات و اخلاق مسلمانان است و تاریخ  پرمایه  ملت ها را در خاورمیانه نمایش میدهد.

معماری اسلامی متشکل از متدهای معماری سازه های منتسب با اسلام است. این شیوه ها از آغاز به وجود آمدن اسلام تا به امروز شامل شیوه های  مذهبی می‌باشد. معماری اسلامی برای دستیابی به  آرمانهای دینی اسلامی گسترش پیدا کرد.

معماری اولیه اسلامی با اثرگیری از معماری روم، بیزانس، ایرانی، بین النهرین و دیگر سرزمین های دیگری بود. معماری اولیه اسلامی دستاوردهای مسلمانان اولیه در قرن هفتم و هشتم فتح کردند.

نمونه های برجسته معماری اسلامی، مانند ارگ حلب، در جنگ داخلی سوریه وجنگهای دیگر درخاورمیانه آسیب قابل توجهی دیده اند.

شیوه معماری اسلامی و پیشینه آن

معماری اسلامی، به سازه های مرتبط به  مسلمانان گفته می‌شود. از سده ۷ام میلادی به بعد در بخش خاورمیانه و نقاط دیگر مسلمان نشین به چشم میخورد. شیوه معماری اسلامی بهترین و بالاترین درخشش خود را در مساجد و مدارس ارائه میدهد. از نمونه پروژه های معماری اسلامی ابتدایی میتوان به گنبد صخره‌ای اورشلیم در مسجد الاقصی و مسجد عظیم دمشق یاد کرد.

این پروژه‌های معماری اسلامی با ایده گرفتن از معماری مسیحی ایجاد گردیده است. پروژه‌های معماری اسلامی بسیاری از قواعد معماری خود را از کلیساها گرفته است. نمونه قوس‌ها، ستون و نیز کفپوش‌های از جنس موزاییک و سنگ. ویژگیهایی ویژه ای نیز افزوده شده مثل حیاطهای بزرگ و صحنهای نماز و محراب.

از همان آغاز پروژه های معماری اسلامی اولیه، ویژه گی های این متد  کاملا مشهود است. مثل قوس‌های نیم‌دایره‌ای شکل نعل اسبی و همچنین تزیینات نما و پرمایه و زیبا بر روی دیوار‌ها.

طرح های معماری اسلامی با ایجاد مسجد‌هایی با تعداد ستون بالا، متد ویژه و منحصر بفرد را به وجود آوردند. این نمونه مسجد‌ها را قادر هستید در شهرهایی مثل عراق و مصر ببینید. در ایران اما مساجد متشکل از ۴ ایوان بودند که هر ایوان به بخشهای متفاوتی از حیاط مسجد باز میشدند. این مساجد آجری، دارای گنبد‌ها و تاق‌های دارای زاویه تزیینی در هر بخش اتاق هستند.

گسترش پروژه های معماری اسلامی

این هنربعد از ادغام  با هنرایرانی و ایجاد سبک اسلامی- ایرانی، به همراه معماران ایرانی بسوی هند ومغولستان روانه شد. همین امر دلیل ایجاد تاج محل و کاخ‌های مغولی به این شیوه شد. معماران عثمانی با استفاده از سبک معماری اسلامی و معماری بیزانس دست به ساخت سازه های  معماری بسیار زیبایی زدند. بعنوان مثال میتوان از مسجد زیبای ایاصوفیه دراستانبول ترکیه، با آن گنبد مرکزیخارق‌العاده‌اش و مناره‌های بلند و شاهکارش، نام برد.

معماری اسلامی

نمونه های معماری اسلامی

1- تاج محل

در سال 1631 ممتاز محل، همسر سوم و بسیار مورد توجه شاه جهان امپراطور مغول زمان بدنیا آمدن چهاردهمین فرزند ازدنیا رفت. امپراطوری ازبین رفته تاج محل ، یک اجتماع آرامگاه بسیار پرجبروت  در کرانه جنوبی رودخانه جامنا را ترتیب داد.  این امپراطوری که درپایان  بیشتر از 20 سال به طول انجامید و ادامه پیدا کرد.

امروزه تاج محل مشهورترین و بنام ترین سازه معماری اسلامی در دنیا می‌باشد. این بنای تاریخی عظیم و زیبا است. هم از نظر اندازه و وهم از جنبه مهم بودن و قابل توجه بودن مشابه معماری ایرانی است. این بنا سبک زیبایی آن ترکیبی از المانهای  طرح هندی، اسلامی و ایرانی است.

بینندگان از سنگ مرمر سفید مقبره مرکزی که به نظر میرسد با نور روز تغییر رنگ میدهد، خیره میشوند. از  نمای نزدیک، این سازهبا خط عربی و منبت کاری از سنگهای نیمه قیمتی بسیار نما شده است. در درون این سازه مقبره های دروغین برای تاج محل و شاه جهان ایجاد شده.

 آرامگاه های واقعی در یک بخش محفظه در زیر طبقه همکف به وجود آمده است. شاه جهان نیت این را داشته که از سنگ گرانیت سیاه درساحل مقابل یامونا مقبره ای مطابق با خودش بسازد. با این حال، دانشمندان مدرن، این  موضوع افسانه میدانند و میگویند اصولی نیست و پایه و اساس ندارد.

2- الحمرا

بر بالای تپه ای مسلط و نزدیک به شهر گرانادا درکشور اسپانیا، سازه الحمرا قرارداده شده است. کاخی که به وسیله شاهزادگان متعلق به سلسله مسلمان ناصری  در سده 14 به وجود آمده است. هرچند بعضی از قسمتهای کاخ از بین رفته است .

سه بخش باقی مانده است. یک بخش قلعه در بخش پایانی غربی تپه، یک بخش اقامتگاه شهریار درشرق، و یک  بخش مجموعه ازغرفه ها وباغ ها معروف. بخش باغها به حیاط و اتاقهای الحمرا با موزاییکها وکاشیهای رنگی. دیگر ویژگی گچ بریهای زیبا و حکاکی شده، چوبهای حکاکی شده وخوشنویسی شده با خط زیبا کاملاً تزئین شده اند. بعضی از ممتازترین ویژگیهای تزئینی، طرحهای هندسی به صورت پیچیده کنده کاری شده است. این طرحهای هندسی تالارها و سالن های اطراف بارگاه شیرها را زیبایی میدهد.

معماری اسلامی11

3- مسجد جامع، اصفهان

مسجد جامع واقع در بخش مرکزی شهر اصفهان – شهری سرشار از گنجینه های معماری می‌باشد. مسجدی که از قرن 8 در این بخش قرار گرفته است. اما از باستانی و دیرینه ترین  المان های ساختار فعلی دو گنبد ساخته شده در زمان سلطنت سلجوقیان می‌باشد. سلطنت سلجوقی در قرن یازدهم بر مناطقی از ایران سلطنت میکردند. در شروع قرن دوازدهم این مسجد دراطراف حیاط مستطیل شکل که ازهرطرف به هم پیوسته بود مرمت و بازسازی گردید. نوعی سالن که از یک سمت به یک طاق بلند باز می‌شود. نقشه چهار ایوان که برای بار اول در اصفهان پدید آمد، بعداً برای مساجد ایران عادی شد.

4- گنبد سنگ

گنبد صخره یا گنبد سنگ در اورشلیم کهنترین سازه تاریخی حال حاضر و یکی از بنامترین سازه های تاریخی است. این طراحی و تزئینات در 691–692 به وجود آمده است. حدود 55 سال پس از غلبه و تسخیر اورشلیم به وسیله اعراب، ریشه در سنت معماری بیزانس دارد. اما همچنین خصوصیاتی را به معرض نمایش میگذارد که بعداً با یک سبک معماری کاملاً اسلامی همراه خواهد بود.

این سازه متشکل از  یک گنبد چوبی طلاکاری شده است که در بالای یک پایه هشت ضلعی نشسته است. در داخل، دو آمبولاتور اطراف یک تکه سنگ در معرض حلقه قرار می گیرند. این سازه هم برای یهودیان وهم برای اسلام مقدس و مورد احترام  است. در سنت یهودیان گفته می‌شود که مکانی است که ابراهیم آماده قربانی کردن پسرش اسحاق شد. در سنت اسلامی محل صعود حضرت محمد به بهشت است. فضای داخلی این بنا با سنگ مرمر، موزاییک و پلاک های فلزی مزین شده است.

5- مسجد جامع سامرا

زمنی که مسجد جامع سامرا  به وسیله خلیفه عباسی ایجاد شد. این مسجد با احتمال بالا بزرگترین مسجد دنیا بود كه مساحت آن حدودا 42 جریب بوده است. این مسجد از آجر پخته، با فضای داخلی تزئین شده با شیشه های آبی ایجاد شده است. مناره به شکل یک مخروط و در یک سطح شیب دارمارپیچ پیچیده شده که به قسمت بالای آن منتهی می‌شود. معلوم نیست که چرا ایجاد کنندگان شکل مخروطی را برای ان سازه در نظر گرفته اند.

6- ارگ حلب

بعضی از ممتازترین آثار معماری در خاورمیانه قلعه های شهر مانند قاهره، دمشق و اربیل است. از برجسته ترین نمونه های باقی مانده از معماری نظامی اسلامی، ارگ ایستاده دربالای تپه ای دروسط شهر حلب است. باستان شناسان استحکاماتی را در این مکان یافته اند که پیشینه آن به دوران روم و پیش از آن برمیگردد . در داخل دیوارهای ارگ اقامتگاه ها ، اتاق هایی برای ذخیره لوازم ، چاه ها ، مساجد و تاسیسات دفاعی موجود است .

مهمترین و با ارزش ترین بخش این مجموعه بلوک ورودی عظیم است که در حدود سال 1213 ایجاد شده است. یک پل سنگی تکیه داده شده روی هفت قوس است. این پل از طریق خندق به دو دروازه برجسته، دروازه مارها و دروازه شیرها منتج می‌شود. برای ورود به ارگ ، مهاجمان باید به هر دو دروازه  وارد شوند. از یک مسیر پر پیچ و خم استفاده میکردند در حالیکه مدافعان مایعات در حال جوشیدن را روی آنها میریختند .

7- مسجد جامع قرطبه

اولین بخش های مسجد جامع کوردوبا، اسپانیا، در محل یک کلیسای مسیحی توسط عبدالرحمن اول حاکم اموی بوجود آمده است. در طی یكی از این بزرگنماییها، محراب كه در پشت طاقی پیچیده قرار دارد، تزئین شده بود. یکی دیگر از خصیصه های قابل توجه این مسجد، تالاری است که تقریباً از 850 ستون و پایه ایجاد شده است. این تالار از طاقهای نعل اسب دو طبقه از سنگ فرفری، یاس و مرمر ساخته شده است.

8- مجموعه مسجد سلیمانیه ، استانبول

بعضی از ممتازترین خصیصه های آسمان استانبول گنبد و مناره های سر به فلک کشیده مجموعه مسجد سلیمانیه است. بر روی سکویی مصنوعی مشرف به بسفرآرایش داده شده است این سازه بوسیله سلیمان سلطان باشکوه عثمانی ساخته شده است. این بزرگترین و مسلما زیباترین مجموعه مساجد سلطنتی در شهر استانبول می‌باشد.

فضای داخلی مسجد یک اتاق تک مربع شکل است. این اتاق با بیش از 100 پنجره بزرگ که بسیاری از آنها شیشه های رنگی هستند، روشن شده است. تزئینات به صورت کاملا ساده و زیبا است. اطراف خود مسجد، یک بیمارستان، چندین مدرسه مذهبی، یک ردیف مغازه، مقبره و حمام قرار گرفته است.

معماری اسلامی

ویژگی های آثار معماری اسلامی

گنبدهای بزرگ و مناره ها,حیاط های بزرگ که با سالن نمازخانه ی مرکزی ترکیب شدند. به کارگیری نقوش هندسی با تکرار بالا. ترکیب هندسه با تاثیرات دیداری و استفاده از رنگ که تعادل در فضاهای مثبت و منفی بوجود آورده است .

نور، نقوش اسلیمی و وسیع خوشنویسی عربی به عنوان  المان تزئینی، تقارن و آب. در آب و هوای گرم شهرهای اسلامی، آب در حیاط خلوت ها و آبنماها در خنک کردن فضا نقش اساسی داشته است. همچنین این آبنماها تاکیدی بر روی محور بصری در معماری اسلامی است. محراب در داخل مسجد برای نشان دادن مکان معبه، استفاده از رنگ های روشن، تمرکز برفضای داخلی بجای فضای بیرونی.

نتیجه گیری

متد معماری اسلامی سبکی است که با زیبایی و جلوه ویژه خود. این متذ نه تنها خاورمیانه بلکه دیگر بخشها و مکانهای دنیا را نیز جذب خود نموده است. معماران بسیار زیادی از پویایی این سبک معماری استفاده کردند. با ادغام معماری اسلامی با دیگر شیوه های معماری سازه های معماری اسلامی یکتایی از خود بر جای گذاشتند. این تغییرات به نوعی است که بهترین و برجسته ترین معماری اسلامی، برترین معماری دنیا به حساب می آید.

مزیت استفاده از برند ورتینا در اجرای ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی موردنظرتان  :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه  می‌باشد. این تیم قادر به رائه خدمات زیر به شما مهندسین، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد .

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و روف گاردن

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است .

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. یا هر تغییری رابرای بهبودی وایجادحس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید.

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین ،از شما درخواست می‌کنیم که به ما اعتماد کنید !

شماره تماس: 09-88288307-021


برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.