vertina tabligh

معماری و هنر

معماری  و هنر

معماری  و هنر

معماری نوعی هنـر است که نشان دهنده طریقه ارائه ما در سراسر چشم انداز زمین است. معماری مانند سایر رسانه های بیانی، با شیوه ها، تکنولوژی ها و سازگاری های فرهنگی قابل تغییر می‌باشد. معماری نیازهای دنیوی سرپناه، فضای کار و انبار را تأمین میکند. این رشته نشان دهنده آرمانهای انسانی در سازه هایی همچون دادگستری وساختمانهای دولتی و تجلی روحیه در کلیساها ومعابد می‌باشد.

 معماری سنتی در طول هزاران سال به یک شکل یا اشکال دیگرزنده مانده است. در حالیکه طراحی معاصر رویکردهای جدیدی را در نحوه استفاده از مواد و فناوری بوجود آوره است. این رویکردها برای شکل دادن به شکل ظاهری فضای خویش ارائه می دهد.

هنـر های هفت گانه

 هنـر انواع و شاخه های زیادی دارد و دربرگیرنده هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی است.

هـنرهای هفتگانه دارای چندین تقسیم بندی مختلف است که اینجا ما به سه تقسیم بندی اصلی و مشهور اشاره میكنیم:

تقسیم بندی کلی عبارتست از

1)معماری

 2) دستی مانند:مجسمه سازی، شیشه گری

 3) ترسیمی شامل: نقاشی و خطاطی

 4)ادبیات شامل شعر و داستان، نمایشنامه ، فیلمنامه و نثر

5)موسیقی

6)ورزش، رقص و حرکات نمایشی

 7) نمایشی:فیلم و سینما و تئاتر

تقیسم بندی دیگر عبارتست از:

1-)موسیقی

 2-)نویسدگی

 3-)نقاشی

 4-)مجسمه سازی

 5-)شعر

 6-)تئاتر

 7 -)سینما

نمونه دیگر که مورد قبول اکثر اندیشمندان است:

1-)موسیقی

 2-)معماری

 3-)نقاشی

 4-)مجسمه سازی

 5-)ادبیات

 6-)تئاتر

 7 -)سینما.

تحولات و تغییرات ابتدایی در سبک های طراحی و فنون ساختمان

هزاران سال است که از روشهای اساسی طراحی و ساخت ساختمان به کاربرده می‌شود. چیدن سنگ ، آجر انداختن یا چوب بستن با هم به شکل دیگری یا امروزه هنوز هم در تمام نقاط جهان استفاده می شود. اما طی قرن ها ، نوآوری ها در روش ها و مواد ، بیان جدیدی به معماری و ردپای انسان بر روی چشم انداز داده است. ما قادر هستیم برای یافتن سرنخ هایی که زمینه را برای دوره های متفاوت  سبک فراهم می کنند .

در فرهنگ غربی ، یکی از اولین سکونتگاه ها با ساختارهای دائمی در Catalhoyuk در ترکیه کشف شد خاک غنی که این شهرک را احاطه کرده نشان دهنده تکیه ساکنان در بخش کشاورزی است.

این خانه ها با قدمت حدود 7500 سال قبل از میلاد ساخته شده اند و از گل و آجر خشک ساخته شده اند و تیرهای پشتیبانی چوبی را نشان می دهند که سقف ها را پوشانده است. طراحی محل استقرار شامل یک ساختار سلول مانند است که از ساختمانهای کوچک یا دارای دیوارهای مشترک است یا توسط چند فوت جدا شده است. سقف ها مسطح هستند و به عنوان مسیرهای بین ساختمان مورد استفاده قرار می گرفتند.

آیا معماری هنوز یک هنر محسوب می شود؟

معمار مایکل جی ایمبر اثرات رندرهای دیجیتال و الگوریتم ها را در برابر روش های سنتی که معماران قرن ها به کار برده اند در نظر می گیرد.

در گذشته ، معماران همیشه به عنوان هنرمندان نهایی دیده می شدند ، ساختمانهای خیالی و مکانهای عمیق و فرو رفتگی  ها را در نظر می گرفتند و آنها را با رنگ یا مداد مشخص می کردند. تنها در این صورت بود که آنها می توانستند فرآیند طاقت فرسایی را برای ترسیم چگونگی مونتاژ و تحقق ساختمان از طریق همکاری مفصل با صنعتگران و هنرمندان متحد آغاز کنند.

آنها با بهره گیری از تجربیات بصری ، آگاهی از طبیعت انسان و درک فیزیک ، مکانهای شگفت انگیز را به بار می آورند: مکانهایی که نه تنها در زندگی روزمره بلکه در توسعه فرهنگ ما و در نهایت تمدن ما اثر می گذارند.

معمار شدن یک روند دائمی برای مطالعه محیط های ساخته شده و طبیعی ما از طریق طراحی و نقاشی بود. این طور می باشد که نسلهای قدیم با دیدن دستانشان دنیا را شناختند. آنها با کشیدن آثار باستانی گذشته را می دیدند و از کشیدن مناظر زیبایی جهان طبیعی را درک می کردند. جان راسکین ، منتقد مشهور هنری ، یک بار گفت: “کشیدن برگ شناختن جنگل است” ، زیرا بدون نقاشی هیچ تفاهم وجود نداشت. ایجاد محیط ساخته شده ما به سادگی نظری نبود.

طراحی برای معمار زبان دیگری بود. هزاران ساعت طراحی قادر بود به عمیق ترین پیچیدگی های ذهن دسترسی پیدا کند ، جایی که ایده ها بلافاصله و بدون تعمق در تفسیر از طریق دست به کاغذ از تخیل به ثمر می رسد بدون هیچ مانع و سدی.

امروز ، یک دفتر معماری صحنه ای از صفحه های سوسو زدن و کامپیوترها است ، ابزار بی انرژی و بی پایان برای ایجاد ساختمان ها. با این وجود ، چون فناوری به پیشرفت و کارایی ساختمان کمک می کند ، دانش آموخته جوان معماری که می تواند نقاشی بکشد ، در استودیوی امروزی نادر است. همانطور که خود را به ماشین ها واگذار می کنیم ، آیا قادر هستیم به درک طبیعت ادامه دهیم؟

آیا می توانیم تاریخ و فرهنگ را بشناسیم و آیا واقعاً می توانیم بشریت را از طریق ساختن درک کنیم؟ آیا معماری هنوز هنر است؟

تعریف هنر

برای تعریف جامع از هنر ابتدا نیاز داریم رابطه اثر هنری را با  هنرمند و ایده های زیبایی شناسانه او شناسایی کنیم.

ایده های زیبایی شناسانه هنرمند ← سبک و شیوه هنری هنرمند ← اثر هنری

اثرهنری:تابع شیوه عملی هنرمند و شیوه عملی او تابع ایدههای زیبایی شناسانه اوست

تعریف هنر وابسته به تعریف زیبایی است.

رابطه هنر و معماری

پلاسما می گوید : معماری به واقعیت عملی و اجتماعی ساختمان سازی گره خورده است .معماری ، ساختمان سازی نیست ، معماری از همان عناصر معنوی و والایی که در شعرو موسیقی و نقاشی و ادبیات وجود دارد

تشکیل شده است . معماری باید مفاهیم فراموش شده  امنیت و خانه / آرامش و دلهره / سفر و امید /را بار دیگر زنده کند.

گونه های هنر

توجه به طبیعت ذاتی اشیاء (نه ویژگیهای عَرَضی)

توجه به سلسله مراتب هستی (وجود)

توجه به محوریت انسان در عالم و ارتباط او با خدا

توجه به قوانین حاکم در نظام هستی

توجه به قوانین حکیمانه رمزپردازی (ظهور مراتب برتر در مراتب پائین تر )

توجه به عمل و کارکرد درمعنای جامع آن

توجه به فایده سود در معنای جامع آن

دانلود رایگان پاورپوینت موسیقی و معماری در هنر های ایرانی

معماری و هنر ” نقش هنر در معماری “

معماری یک هنر کاملا اجتماعی امی باشد.معماران گاهی سازه هایی را با ایده‌های شخصی طراحی می‌کنند و حتی ایجاد می کنند، ولی بیشتر بناها با توجه به لازمه های اجتماعی طراحی می‌شوند.اغلب از معماران انتظار می‌رود که یک ساختمان معین را در یک مکان مشخص به وجود آورند.

 در فرایند  ایجاد یک ساختمان اشخاص زیادی مشغول هستند؛ به مقدار زیادی سرمایه و منابع و به تخصص‌های دیگری به جز معمار نیاز است. هم‌چنین مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی، تصمیم ‌گیری‌های معمار را مشروط و منحصر می‌کنند.

در طراحی یک سازه معمار مشخص کننده نهایی است؛ ولی درخواست جامعه، قوانین و درخواست‌های کارفرما بر تصمیم‌های او اثر می‌گذارد. اتفاقی مشابه نیز در مورد ظاهر و نمای ساختمان‌ها می‌افتد. حتی امروزه که از تجربه‌های جدید و ناآشنای ظاهری استقبال می‌شود، در بسیاری از شهرها علی الخصوص شهرهای تاریخی قوانینی هست  تا ساختمان‌های جدید در قالب شهری جا بیفتند و از یک زبان مشترک ظاهری اطلاعت و تبعیت کنند.

هنر

رابطه هنر و معماری

هنر و معماری ارتباط عمیقی دارند که آنها را از طریق طراحی ، طراح و معانی فردی آنها هماهنگ و یکی می کند. هر دو با استفاده از اصول سازماندهی یکسان ، عناصر بصری یکسان و درگیری یکسان حواس به وجود می آیند.

هنر و معماری هر دو معنی دارند. هنرمند برای بیان بصری مجموعه عقاید پیچیده ای “شکل” می دهد و مخاطب این بیان را دریافت می کند. معماران فضاهای قابل زندگی یا قابل استفاده را به وجود می آورند ، اما ساختارهای معماری آنها فراتر از قابلیت های آنها نیز قابل ملاحظه است.

تحلیل رسمی هنر و معماری

آنالیز رسمی یک مطالعه یکپارچه در مورد تمام ویژگی های رسمی یک شی هنری است تا مشاهده کند همه آنها با هم چگونه کار می کنند. قادر هستیم  ببینیم که به چه صورت آنها به معنای کلی آن قطعه هنری می افزایند. کیفیت های رسمی به دلیل اینکه از نظر زیبایی شناسی رضایت بخش هستند ، به یک اثر هنری می افزایند. توجه به هنر تجربه ای متنوع از نگاه به محیط کلی است که از لحاظ بصری غیر معقول و نابسامان است.

 ویژگی های رسمی آثار موجب می گردد که آنها تجربیات بصری رضایت بخشی را تجربه کنند ، که این امر قدرت قابل توجهی به هنر می افزاید. اندازه ، مقیاس ، بافت و ارزش همه عناصر رسمی در هنر هستند که به معنای اثر کمک می کنند. اندازه ، مقیاس و ارزش عناصر رسمی در معماری هستند که معنی ساختمان را می افزایند.

خواندن محتوای هنر و معماری

محتوا موضوع یا پیام یک اثر هنری است. برخی از جنبه های محتوا ممکن است فقط با مشاهده یک قطعه آشکار باشد ، در حالی که جنبه های دیگر را باید یاد گرفت. محتوا در درجه اول به سه روش منتقل می شود:

  • از طریق موضوع هنری
  • از طریق تفسیر یا خواندن ارجاعات نمادین یا شمایل نگاری آن که فراتر از موضوع است
  • با مطالعه نوشته های هنری و زمینه فرهنگی که محتوای کار را توضیح یا گسترش می دهد.

زبان مشترک در موسیقی و معماری

معماری نوعی موسیقی  از گونه جامد است. همان موسیقی است که در عالم غیر مادی روا ن است و معماری ایرانی مصداق واضح و عینی در جهان مادی دستگاهها و نغمه های موسیقی ایرانی است. قادریم بگوییم که هر سازه ای علی الخصوص سازه هایی که جایگاه مخصوصی را در فرهنگ ما دارا هستند هر کدام تداعی کننده موسیقی در دستگاه خاص خود می باشد.

درنگاه اول می توان گفت معماری وموسیقی هردوازاحساس وروح انسان به شکل عاقلانه ای سرچشمه می گیرندهرچند دردو مسیرگوناگون درحرکت هستند امابه سرانجامی مشترک که همانا رسیدن به مقام زیبایی دردنیای هنراست منتهی می شوند.

اصطلاحات مشابه در معماری و موسیقی

تقارن درموسیقی مثل فاصله نت های دستگاه ماهور که تقریبادارای یک پرده فاصله ازهم می باشد و ربع پرده ندارد و تقریبا مثل ماژور اروپایی هاست که درشنونده باعث نشاط وشادمانی می شود. تقارن درمعماری که با توجه به فواصل دهانه های سی وسه پل قادر هستیم آن رابه دستگاه ماهورتشبیه کنیم. حال اگراین تقارن وفاصله ی نت هاازهم کم وزیاد شوند و عدم تقارن راداشته باشیم ، ربع پرده ها وسه ربع پرده ها بوجود می آیند.

مزیت استفاده از برند ورتینا در اجرای ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی موردنظرتان :


تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و طراحی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه می‌باشد که قادر به رائه خدمات زیر به شما مهندسین ، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد .

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و روف گاردن


ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید ، ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است .

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید ، اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید و یا هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید .

اگر افتخار دادید و مارا به عنوان یک متخصص انتخاب کردین ، از شما درخواست می‌کنیم که به ما اعتماد کنید !

شماره تماس: 09-88288307-021


برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.