vertina tabligh

نورپردازی ها و 3 نوع اصلی آن

نورپردازی ها و 3 نوع اصلی آن

نورپردازی

طراحی نورپردازی ها بعنوان یک فعالیت و حرفه ازروزهای اول توجه به راندمان انرژی بطور قابل توجهی پیشرفت کرده است. سطح روشنایی پایین تر بسیار استفاده می‌شود. به دلیل پیشرفت چشمگیر در بهره وری تجهیزات روشنایی، سطح قدرت پایین تر از 25 سال قبل است.

پیشرفت های اخیر همچنان اجازه میدهد تا روشنایی خوب در سطح قدرت تقلیل پیدا کند. نورپردازی های بالا هنگامی که از تعدادی نورگیر کوچکتر استفاده می شود، بهترین حالت را ارائه میدهد. تقریباً به روشی که سیستم های روشنایی از بسیاری ازوسایل روشنایی استفاده میکنند تا یک منبع نور بزرگ درمیان اتاق.

در اصطلاح برای “روشنایی” به تجهیزات و لوازمی اطلاق می‌شود که هدف اصلی آنها تولید کردن نور است. این وسیله برای نورپردازی لامپ است. با این وجود، روشنایی میتواند با به کارگیری نور طبیعی برای تأمین نور نیز اشاره کنیم.

انتخاب وبه کارگیری الگونورپردازیها به کارگرفته شده دریک خانه یا ساختمان تجاری قادراست تأثیرزیادی در راحتی، عملکردوسبک شخصی داشته باشد. نورپردازی ها بر ریتم، روحیه روزانه، بهره وری و حتی سلامتی اثر گذار است. درک کردن تفاوت بین انواع نورپردازی میتواند به شما این کمک را کندتا نورمناسب رابرای نیازهای خانه ومحل خود برگزینید.

در هنگام انتخاب نورپردازی ها برای خانه و محل کار خود این سوالات پیش می آید که:

  • روشنایی چیست؟
  • انواع مختلف روشنایی کدامند؟
  • چگونه نور زیبا و در عین حال کاربردی به وجود آوریم ایجاد کنیم؟
  • چه چیز دیگری غیر از نورمحیط موجود است؟
  • بهترین تجهیزات موردنیاز برای این کار کدام هستند؟

با وجود انواع متنوعی ازنورپردازی ها، هنگام طراحی یک طرح روشنایی برای خانه یا محل کارشما، کمی گیج کننده می‌باشد.

نورپردازی ها

نور پردازی و حتی خود نور قادر است تفاوت زیادی در احساس شما در مورد خانه و مکان شما به وجور آورد.

این به شما کمک می کند تا خدمتتان را آسان تربه انجام رسانید. نورپردازی حس امنیت و راحتی بیشتری در شما بوجود می آورد. نورپردازی کردن به شما فرصت این را میدهد که  از خانه خود با تمام وجود لذت ببرید. نورپردازی ها زیبایی و جذابیت را به یک اتاق ارائه میدهد. نوع نورپردازی قادر است یک اتاق کوچک را فضای باز و هوایی نشان دهد. نورپردازی یک اتاق بزرگ  را دنج و جذاب نمایش دهد.

نورپردازی کردن میتواند یک فضای تحریک کننده برای یک شب یا احساس آرامش بعد از یک روز طولانی و خسته کننده را هدیه دهد. از بسیاری دلایل، نور می تواند تفاوت بوجود آورد. این کار در مقایسه با سایر گزینه های تزئین یا بازسازی منزل ارزان ترومقرون به صرفه تر صورت میگیرد.

تشخیص نیازهای شما در نورپردازی ها

نورپردازی ها باید برای تکمیل سبک زندگی شما طراحی شود. بنابراین، در ابتدا باید یک طرح روشنایی منزل فراهم کنید که متناسب با نیازهای فردی و خانواده شما باشد. در زمان برنامه ریزی برای روشنایی خود، به یک سری سوالت برای خودتان پاسخ دهید.

فعالیت هایی که در هر اتاق رخ می دهد ؟

فضایی که می خواهید ایجاد کنید ؟

عناصر تزئینی که می خواهید؟

بر آنها تأکید کنید را بررسی نمایید. یه یاد داشته باشید که نور میتواند در اتاق های تیره رنگ جذب شده و حتی هدر رود. بعنوان نور اضافی در اتاق های رنگ روشن منعکس و استفاده شود پس در هنگام طراحی تمامی جوانب را بررسی کنید.

نورپردازی ها

سه نوع اصلی روشنایی و نورپردازی ها

  1. روشنایی محیطی یا عمومی
  2. روشنایی وظیفه
  3. روشنایی لهجه ای
  1. چراغ روشنایی یا نورپردازی های محیطی چیست؟

نورپردازی های محیطی یکی از متداول ترین انواع روشنایی است. نور محیط درخشش بسیار ملایمی است که فضای شما را فقط به اندازه کافی مخفی می کند. نور محیط شما قادر میسازد بدون ایجاد یک تابش جذاب شدید کار کنید. در عکاسی و فیلمبرداری، نور محیط “نور طبیعی” در داخل یک اتاق را درنظر میگیرند.

در دکوراسیون منزل یا محیط مورد نظر، نور محیط کاربرد فراوانی دارد. با این تفاوت که نور محیط را با نور طبیعی و مسطح جلوه دادن فضای اتاق بوجود می آورید. در حالی که مقصود از نورمحیط این است که شما را با خیال راحت از نقطه ای به نقطه دیگرببرد. اما برای برجسته سازی چیزهای اطراف فضای شما مطلوب و مناسب نیست.

روشنایی فضای باز محیطی

روشنایی فضای اغلب در جهت اطمینان از دید و افزایش امنیت در اطراف ساختمان متصل میگردد. همچنین توصیه می‌شود که قسمت بیرونی ساختمان، ورودی ها و پله ها را نورپردازی کنید. نورپردازی کنید تا خطر صدمه ای که هنگام ورود و خروج از ساختمان بوجود میاید و احتمال میرود کاهش دهد.

انواع تجهیزات روشنایی محیطی در فضای باز:

  • نور افکن ها
  • لوازم آویز
  • روشنایی گاراژ و سایبان
  • فانوس
  • روشنایی روی دیوار
  • وسایل فرورفتگی مورد استفاده در سازه ها

چگونه می توان با روشنایی عمومی اتاقی را نورپردازی و روشن نمود؟

زمانی که به طور صحیح به کار برده شود، نور محیط یک محیط شگفت انگیز و جذاب ایجاد میکند. نورمناسب محیط را آرامشبخش بعد ازیک روز بیش ازحد پرتنش یا ایجاد یک گفتگوی گرم با یک دوست قدیمی می‌کند. از نور محیط اغلب با نام روشنایی خلقی یاد می شود. زیرا اینگونه نورمنحنیهای نرم صورت شما را می‌گیرد وبه مردمک چشم شما این اجازه را میدهد که کمی باز گردند.

بعضی از استودیوهای یوگا برای کمک به بیرون کشیدن فشارازبدن، از نورمحیط ملایم تری درکلاس های خود به کاربرده اند.

نورپردازی ها

توصیه ما برای ایجاد نور محیط:

  • لوسترها
  • آویزها
  • لامپ های فرو رفته
  • نورمسیری
  • لامپ و نور سقفی
  • ثابت سقف نصب شده
  • وسایل دیواری
  • چراغ های از نوع پایه دار
  • چراغ های رومیزی
نورپردازی ها
نورپردازی ها

روشنایی لوستر

این ابزار روشنایی در سقف های بلندتر فوق العاده و جذاب عمل می‌کنند. شما می‌توانید انتخاب کنید که چه ارتفاعی برای احتیاجات شما در نور مناسبتر است. لوسترها تجهیزات بسیار کلاسیکی هستند که بخوبی در سالنهای سرسرا، روی وان حمام یا میزهای بزرگ غذاخوری کاربرد فراوان دارد. این نورپردازی ها زیبایی و جذابیت به همراه دارد.

  • روشنایی وظیفه چیست؟

روشنایی وظیفه  یک نور متمرکزتر و کوچکتر می باشد. شما مخواهید هنگام کار روشنایی لازم را داشته باشید. اصولا بعضی از افراد آن را روشنایی مطب می نامند. مقصود از روشنایی کار این است که به شما کمک کند. درهنگام اجرای پروژه هایی که به نورکمتری احتیاج دارد، ازجمله خواندن، آشپزی، نوشتن، دوختن و بسیاری موارد دیگر، به کارمیبرند.

 نورپردازی ها وظیفه منحصرا زمانی بعنوان یک نور متضاد به کار برده شود بسیار خوب کارمی‎‌کند. بعنوان مثال، اگر یک اتاق کم نور دارید که چراغ بازویی آن روی میز شما روشن است. نور بالای سطح میز با تابش خیره کننده یا اثر سایه کمتر ازکل اتاق با نور بیشتری روشن خواهد شد. نورپردازیها بایست ازتابش خیره کننده و سایه دور فاصه داشته باشد وبه اندازه کافی روشن باشد تا چشم خسته نشود.

به چه صورت از Task Lighting استفاده کنیم؟

روشنایی وظیفه به تحریک طبیعی مغز شما مساعدت می‌نماید. نور متضاد به شما فرصت را میدهد که شما هوشیارتر و متمرکزتر عمل کنید. روشنایی وظیفه موجب میگردد هنگام کار جزئیات بیشتری را ببینید و نتایج با کیفیت بالاترو مطلوب تر شوند. بسیاری از مشاغل به این نتیجه میرسند که از روشنایی کار دردفاترخود درجهت انجام فعالیت های خود به کاربرند.

لوازم ایجاد نور کار یا روشنایی وظیفه:

  • آویزها
  • چراغ های بازویی چرخشی
  • زیر کابینتی

چراغ روشنایی چیست؟

این نور بسیار متمرکز است. با این نیت می‌باشد که چشم را به نقطه کانونی و مورد نظر خود بکشاند. نور لهجه راهی برای افزودن سبک و نمایش و طرح خاص به خانه شماست. نورپردازی می‌تواند در حالیکه مناطق کسل کننده را تحت الشعاع قرارمی‌دهید، قطعاتی که می‌خواهید به نمایش درآورید روشنتر کنید. مردم از این نوع نوربرای شستشوی دیوار، کارهای هنری، نمایشگرهای کتابخانه، مبلمان، مجموعه ها و معماری کلی خانه های خوداستفاده می‌کنند.

 نور لهجه در فضای باز زمانی است که قسمت هایی از معماری خانه یا حیاط خود را متمایز نمایید. از جمله این نوع نورپردازی ها در تعطیلات خصوصا مراسم هایی مثل هالووین و کریسمس بسیار محبوب است.

نورپردازی ها

به چه صورت از نور لهجه استفاده کنیم؟

نورپردازی های ازنوع لهجه ای یکی از انواع نورپردازی هایی هستند که محیط بسیار مبهمی را ایجاد می‌کنند. این احساسات معنا و اهمیت را برای تصاویری که ارائه می دهد برمی انگیزد. از این گونه نورپردازی ها برای موزه ها، بناهای تاریخی و نمایش های هنری به کار برده می‌شود.

چراغ ها و تجهیزات مورد استقاده در نور لهجه ای:

  • چراغ های دیواری
  • فرو رفته
  • چشم انداز
  • مسیر

نور طبیعی

نور طبیعی به  ایجاد فضای شاد و جذاب بسیارکمک می کند. نور طبیعی به جهت رایگان بودن، باعث صرفه جویی در هزینه صاحبان مشاغل و صاحبان خانه می گردد. نور طبیعی نیز سودمند و مفید است و می‌تواند محیط کوچک را بزرگترنمایش دهد. با این حال، همیشه برای ساختمان ها نمی توان مقدار مناسبی از نور طبیعی را گرفت.

اهمیت انواع مختلف نورپردازی ها

معماران وسازندگان می‌دانند که تغییرگزینه های نورپردازی ها درساختمان های تجاری و مشاغل تاچه اندازه اهمیت دارد. فقط در یک اتاق، ممکن است صاحبان خانه و صاحبان مشاغل به وسایل روشنایی فرو رفته ویا روشنایی سقفی و یا حتی روشنایی وظیفه و روشنایی طبیعی نیاز داشته باشند. انها می‌خواهند مطمئن گردند که همه از نور و کیفیت مناسب برای احتیاجات خود بهره مند می‌باشند.

از آنجایی که طراح در کار طراحی خود می‌داند  که هر نوع چراغ روشنایی را کجا قرار دهد. پراهمیت است که فعالیت هایی را که در هر اتاق به کار برده می شود و محل هر فعالیت را در نظر بگیریم. صاحبان خانه و مشاغل شاید در تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع چراغ روشنایی درهر مکان نقش زیادی داشته باشند.

حمام ها از طیف وسیعی از گزینه های روشنایی مانند نور آویز ، نور فرورفته و نورطبیعی بهره مند می‌شوند. به کارگیری گونه های مختلف موجب میگردد فرد در سرویس بهداشتی بتواند از فضا با خیال راحت استفاده کند.

 در فضاهای عمومی وساختمانهای بزرگ، ارائه دادن طیف گسترده ازگزینه ها ازجمله فرورفتگی، نور بالای سر وروشنایی طبیعی معمول است. این امکان رابرای اتاق های بزرگ فراهم می آورد تا اهداف مختلفی داشته باشند و احتیاجات افرادمختلف را رفع کنند.

نتیجه گیری

غالبا ما طراحی روشنایی خود را با روشنایی محیط  آغاز میکنیم. سپس به شناسایی  و بررسی اماکنی میپردازیم که نیاز به نور لهجه دارد. در زمان انتخاب گونه های متنوع روشنایی که در شرایط خود استفاده خواهید کرد. در کل بهتر است از حالت عمومی به حالت خاص بروید.

هنگامی که چندین وظیفه ویژه در یک اتاق انجام می شود یا چندین نکته برای برجسته سازی وجود دارد. بهتر است یک طرح روشنایی با نور لهجه را شروع کنید. پس، دانستن هدف یک اتاق قبل از شروع کار ضرورت دارد.

در صورت نیاز به طراحی روشنایی ونورپردازی (تجاری یا صنعتی یا خانگی)، با متخصصان ومشاوران ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نمایند.

مزیت استفاده از برند ورتینا در اجرای ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی موردنظرتان  :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه  می‌باشد. این تیم قادر به رائه خدمات زیر به شما مهندسین، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد.

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی.
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد..
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و روف گاردن  و نورپردازی ها.

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است .

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید و یا هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید .

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید.

شماره تماس: 09-88288307-021


برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.