vertina tabligh

فضاسازی روف گاردن باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

فضاسازی روف گاردن باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اگر ساکن شهر هستید، به احتمال زیاد باغ ندارید. داشتن فضای بیرون همیشه در مناطق شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در یک ساختمان بلند یا یک واحد مسکونی زندگی می‌کنید، شاید به اندازه ای بلند باشید که در نزدیکی یک باغ نباشید. مگر اینکه در طبقه آخر زندگی کنید و حق دسترسی به پشت بام را نداشته باشید. یا شاید شما تراس پشت بام خود دارید که هنوز قرار نیست از آن استفاده کنید؟

فضاسازی روف گاردن هر گونه پوشش گیاهی است که بر روی سقف ساختمان ایجاد می شود. مجزا از جنبه زینتی فضاسازی روف گاردن، این قابلیت با هدف ارتقاء سطح معماری، کنترل دما، موقعیت تفریحی، زیستگاه برای حیوانات در نظر گرفته می‌شود. روش پرورش غذا در پشت بام را کشاورزی پشت بام هم نامگذاری کرده اند. اغلب با کمک باغ‌های کانتینری، سیستم‌های هوا دیناپونیک یا ایروپونیک، هیدروپونیک یا بام سبز انجام می‌گیرد.

اصطلاحات باغ پشت بام و سقف سبز گاهی با هم اشتباه گرفته می‌شود. مسلماً این دو شباهت‌های قابل توجهی با هم دارند. از جمله شباهت‌ها: نیاز به محافظت از سقف، ضد آب، زهکشی، محیط رشد و وسیله ای برای نظارت بر سلامت اکوسیستم پس از نصب. روند ساخت آنها نیز از جهاتی مختلف شبیه هم هستند.

با این وجود، باغ پشت بام تنها یک نوع سقف سبز است. تفاوت اصلی آن با سایر پشت بام‌های سبز در اندازه گیاهانی است در آن پرورش می‌دهند.  به این نتیجه می‌رسیم عمق کاشت مدنظر است. فضاسازی‌های پشت بام همچنین ممکن است دارای خصوصیات معماری، پیاده روها و حتی آشپزخانه‌های بیرونی باشند.

انواع فضاسازی روف گاردن

در زیر سه نوع اساسی از فضاسازی روف گاردن بر اساس نوع پوشش گیاهی و نگهداری آن دسته بندی شده است.

فضاسازی روف گاردن به شکل باغ‌های وسیع سقفی

این نوع فضاسازی روف گاردن به حداقل لایه بستر خاک نیاز دارد و بنابراین نگهداری آن آسان است. این باغ‌ها ببرایانبارها ، گاراژها ، پشت بام ها یا سایر ساختمانهای اضافی در اطراف خانه مناسب هستند. در عین حال، ارزش زیبایی آن کمتر است زیرا انواع پوشش گیاهی که روی آن رشد می‌کند بسیار محدود است.

گیاه گلسنگ و خزه بهترین پوشش گیاهی برای فضاسازی روف گاردن به شکل باغ‌های وسیع هستند. گلسنگ به راحتی می تواند روی سطوحی مانند پلاستیک ، فلز و شیشه رشد کند. خزه یک نوع گیاه کوچکی است که برای ماندگاری نیاز به تغذیه کمتر و برای رشد نیاز به نمناک بودن و رطوبت دارد.این نوع فضای روف گاردن از لحاط گونه پوشش گیاهی کمتری را در بر می‌گیرد. این نوع پوشش برای آب و هوای مرطوب ایده آل و متناسب است.

فضاسازی روف گاردن به شکل باغهای نیمه فشرده سقف

این نوع فضاسازی روف گاردن نیاز به لایه عمیق تری از خاک دارد که تنوع گونه‌های گیاهی را بیشتر می‌کند. به دلیل پوشش گیاهی، بار بیشتر برای حفظ خاک و آب، برای این نوع ساخت و ساز پایدارتر لازم است. پوشش گیاهی را می‌توان با گونه‌های پایین تر اجرایی کرد. از آنجا که این گونه گیاهان آبدار هستند، نیازی به آبیاری مکرر ندارند. با این حال، پوشش گیاهی در دوره‌های خشک طولانی مدت نیاز به آبیاری اضافی دارد. گل‌های وحشی که نیازی به نگهداری ندارند می‌توانند به راحتی در چنین باغ‌های سقفی رشد کنند.

فضاسازی روف گاردن های فشرده

در این نوع باغ‌ها می‌توان سبزی مشابه باغ حیاط خانه مانند گل، درختچه، درخت و چندین عنصر پارک کاشت. با این وجود، این نوع فضاسازی روف گاردن نیاز به ساخت و سازهای بزرگ و پایدارتری دارد. ببه این دلیل اکثر ساختمان‌ها برای باغ‌های بام فشرده سازگارنیستند. علاوه بر نیازهای اولیه نگهداری، در طول آبیاری نیز توجه ویژه ای را می‌طلبد.

فضاسازی روف گاردن -003
فضاسازی روف گاردن

طراحی فضاسازی روف گاردن

پهنه یک روف گاردن اغلب با یک لایه عایق در پایین، یک غشای ضد آب برای ممانعت از نشت از ساختمان و یک سد ریشه برای بازداشتن از نفوذ ریشه‌ها از طریق غشای ضد آب شروع می‌شود. باید از غشای ضد آب که قادر است در برابر اثرات اسیدهای آزاد شده از برخی ریشه‌های گیاه مقاومت کند، استفاده شود.

لایه بعدی زهکشی ساخته شده از پلاستیک سبک، خاک رس یا شن است. این لایه علاوه بر حفظ سطح آب، محیط‌های رو به رشد را نیز هوادهی می‌کند. نقاط زهکشی باید از بالا قابل دسترسی باشند زیرا سیستم سقف کل سقف را می‌پوشاند. در الگوهای ویژه، سطح زهکشی قادر است آب را برای استفاده بعدی گیاهان در خود نگه دارد.

در نهایت، لایه‌های بالایی از یک روکش بادی، گیاهان و محیط رشد تشکیل شده است. محیط رو به رشد دارای وزن کمی است و در هنگام تأمین مواد مغذی گیاهان به تخلیه آن کمک می‌کند. از روکش بادی برای نگه داشتن محیط در حال رشد تا زمان شکل گیری ریشه گیاهان استفاده می شود.

تعمیر و نگهداری روف گاردن

تعمیر و نگهداری فضاسازی روف گاردن یکی از موانع اصلی نصب آنها تلقی می‌شود. با این وجود، در نظر داشتن پلن تعمیر و نگهداری در طول فرآیند طراحی بسیار ضرورت دارد. زیرا همه انواع باغ‌های بام نیاز به نگهداری دارند. کلیه ساختمان‌های تجاری با روف گاردن حداقل دو بار در سال باید تحت بررسی سقف و ناودان باشند.

تعمیر و نگهداری بستگی به نتیجه دلخواه مشتری دارد، که شاید  از آنالیز هفتگی در طول تابستان در صورت داشتن یک باغ پشت بام متغیر تا بررسی‌های سه ماهه یا حتی دو بار در سال در مورد گسترده ترین باغ بام متفاوت باشد.

سقف‌های تنوع زیستی و سقف هایی که برای نگهداری کم طراحی شده اند به هر حال سالی یک یا دو بار نیاز به بررسی های تعمیر و نگهداری دارند تا زهکش ها و ناودانها را تمیز کرده و زباله های ناخواسته را از بین ببرند. سقف های سنگفرش گسترده نیاز به یک سیستم نگهداری شدیدتر با استفاده از کود یک بار در سال یا سه بار علف هرز دارد. با این وجود، رژیم کمتر فشرده ای از سقف‌های سدوم با ایجاد پوشش گیاهی مخلوط بیشتر ایجاد می‌شود. برای باغ‌های گسترده پشت بام، توسعه یک علفزار گل وحشی ضرورت دارد.

فضاسازی روف گاردن -001
فضاسازی روف گاردن

برخی از فاکتورهای کلیدی که باید در طول نگهداری مورد توجه قرار گیرد:

  • باید تلاش شود تا از انسداد تخلیه و رشد گیاهان نامطلوب جلوگیری شود.
  • استفاده از کود باید به حداقل برسد زیرا سطح بالای استفاده ممکن است باعث افزایش سطح مواد مغذی شود. که به احتمال زیاد برکیفیت آب اثرگذار است.
  • موانع پوشش گیاهی مهم هستند زیرا از گسترش آتش جلوگیری می کنند.
  • داشتن سیستم‌های حفاظت از سقوط ضروری است زیرا تعمیر و نگهداری در لبه 2 متری سقف انجام می‌شود. این سیستم‌ها باید سالی یکبار نگهداری شوند.

مزایای کلیدی باغ پشت بام در زیر ذکر شده است:

  • گاز co2 را تبدیل می‌کند.
  • تولید اکسیژن می‌کند.
  • گرمای ساختمان ها و هزینه های انرژی را تقلیل می‌دهد.
  • زیستگاهی برای حیات وحش به وجود می‌آورد.
  • دمای محیط را کاهش می‌دهد.
  • آب باران را گرفته و برداشت می‌کند.
  • باعث کاهش رواناب و تخلیه آب طوفان می‌گردد.
  • مناطق آبریز بزرگ به وجود می‌آورد.

باغ‌های پشت بام چه مزایایی ارائه می‌دهند؟

چرا امروزه کاربرد روف گاردن افزایش پیدا کرده است و طرفداران فراوان پیدا کرده است؟ باغ‌های پشت بام سلامت انسان را بهبود می‌دهد.

باغ‌های پشت بام‌، علاوه بر ارائه یک تنظیم عالی برای پیک نیک یا مهمانی کبابی بعدی، طیف وسیعی از مزایای بهداشتی‌، زیست محیطی و زیرساختی را برای فضاهای شهری به ارمغان می آورند.

این تکنولوژی طبیعی برای سلامت روان مفید هستند، آرامش، وضوح، خلاقیت و ذهن آگاهی را افزایش می‌دهند.

از سویی، باغ ها سلامت روانی و جسمی را بهبود می‌دهند و این امکان را فراهم می‌کند تا تمایل بسیار بشری برای تعامل با دنیای طبیعی  و با سایر افراد را داشته باشد.

از سوی دیگر ، باغ های پشت بام محل زندگی پرندگان و پستانداران است که بسیاری از آنها به دلیل زیرساخت‌های شهری آواره شده و به شدت به خانه نیاز دارند.

آنها همچنین ممکن است گیاهان بومی را که به حیوانات و گرده افشان تغذیه می‌کنند، ترکیب کرده و به معرفی دوباره دنیای طبیعی در شهرهای ما کمک کنند.

فضاسازی روف گاردن -004

مزیت برند ورتینا در مورد فضاسازی روف گاردن:

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امر دکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه می‌باشد.

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی و تخریب.
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و سقف ساختمان
  • طراحی داخلی (دکوراسیون آشپزخانه، انتخاب و طراحی کابینت، طراحی اتاق کودک و…)
  • انواع کابینت(mdf، پانل روکش چوبی، کابینت ممبران و…)

امیدواریم  این مقاله توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است.

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید.

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید.

شماره تماس: 09-88288307-021