vertina tabligh

تاسیسات ساختمان

تاسیسات ساختمان

تاسیسات ساختمانی

تاسیسات ساختمان از مهمترین و اصلی ترین قسمت  ساختمان می‌باشد. معنای بکارگیری مناسب از تمامی امکانات تاسیساتی و امکانات مهندسی است. دربردارنده مواردی چون گاز،تلفن، تهویه، سیستمهای گرمایشی وسرمایشی، برق، تخلیه فاضلاب، برقراری ارتباط درون وبیرون ساختمان، ارتباط مابین طبقات است. شرکت‌های مهندسی تاسیساتی عهده دار براورد و انجام به دقت تاسیسات ساختمانی با کمک متخصصین دارند. اجرایی کردن صحیح تاسیسات ساختمان اطمینان  بسیارخوبی است، تا دوام و ماندگاری ساختمان بیشتر گردد.

مدیریت تأسیسات ساختمان به دو بخش اصلی تقسیم می شود: مدیریت تاسیسات سخت و مدیریت تاسیسات ساختمان نرم. تاسیسات سخت با امکانات فیزیکی مانند لوله کشی، گرمایش و سرمایش، آسانسور سرو کار دارد. تاسیسات نرم بر وظایفی که توسط افراد انجام می‌شود مانند خدمات مرتبط با آنها، امنیت، نگهداری محوطه گفته می‌شود.

چرا باید به تأسیسات ساختمانی اهیمت بسیاری داد؟

ماهیت آن موجب میگردد تا وضعیت رفاهی برای کسانی که در یک ساختمان زندگی میکنند ایجاد گردد و در رفاه باشند. باید درهمه ساختمان‌ها به شکل باقاعده وبصورت مهندسی‌شده، باساس نقشه ای کامل وجامع انجام شود تا بیشترین بازدهی را ارائه دهد. اگر طراحی ومعماری کاملا طبق اصول انجام شود میتوان گفت که تأسیسات ساختمان نیز بدرستی اجرا و بکارگرفته شده است. فردی که معماری ساختمان را انجام میدهد بایستی کارشناس باشد تا سودمندترین نقشه را برای اجرای تأسیسات درساختمان طراحی کند.

معماران برای طراحی و اجرایی کردن تاسیسات ساختمانی بایستی دقت لازم را در موارد زیر داشته باشند:

  • وضعیت طراحی و معماری ساختمانی.
  • وضعیتآب و هوایی مکان ساخت ساختمان.
  • فیزیک و سبک بناکردن ساختمان.

تاسیسات ساختمانی را به دو بخش اصلی  تاسیسات الکتریکی بخش بندی میکنند. برخی هم به سه بخش تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی و سیستم تهویه مطبوع قسمت میکنند.

پیشنهاد تیم ورتینا برای برق کشی ساختمان (مسکونی،تجاری) شما :

گام اول : نوع ساختمان(تجاری یا مسکونی و یا صنعتی ) و قدمت آن را در نظر بگیرید.

 .گام دوم : سپس عملیاتی که قراراست انجام شود. (تازه سازی تاسیسات ساختمان، بازسازی منزل و…) نیاز های اولیه خود را لیست کنید. یک فضای ذهنی برای خود ایجاد کنید .

گام سوم : در مورد روش های رایج و متداول بررسی ها و آنالیزهای لازم را انجام دهید .

گام چهارم : از یک مشاور با تجربه جهت ارائه پلان و جانمایی تجهیزات مبتنی بر تاسیسات ساختمان استفاده کنید. یک فایل گرافیکی متناسب با آن ایجاد کنید .

گام پنجم :استفاده از متخصصین و متبحران در این زمینه برای اجرایی کردن آن.

در مجموع باید گفت که برای تاسیسات ساختمان در وهله اول باید پلنی کامل از ساختارساختمان داشته باشید. ودر آن تمامی موارد را آنالیز کنید. تکنسینهای متخصص وبا تجربه ما کلیه خدمات الکتریکی ومکانیکی تاسیسات خانگی وتجاری را ازابتدا تا مرحله نهایی بطور کامل انجام میدهند.

بخش تأسیسات ساختمان مکانیکی مورد استفاده :

دستگاه های مکانیکی درساختمان‌ها مورداستفاده قرارمیگیرد. نمونه مهم آن گونه های تأسیسات ساختمانی اند که سهم مهمی دربهسازی سطح زندگی اشخاص دارند. ساکنان یک منزل مسکونی و یا بخش صنعتی همه روزه تماس هایی مستقیمی با تأسیسات مکانیکی مانند آسانسوروپله‌های برقی دارند. تأسیسات مکانیکی هم مثل گونه الکتریکی به روش کاربری ساختمان وابسته است.

گونه های تاسیسات در ساختمان ها :

  1. گونه های تاسیسات ساختمانی سرمایشی و گرمایشی برای نمونه  شوفاژ یا کولرهای آبی و گازی و پکیج.
  2. انواع تاسیسات ساختمانی بهداشتی  مانند آب و فاضلاب.
  3. انواع تاسیسات ساختمانی و دستگاه های مرتبط با انرژی گاز رسانی.
  4. انواع تاسیسات ساختمانی مرتبط با ساختمان های گوناگون آبی مانند استخر، آبنما ، سونا و جکوزی.
  5. انواع تاسیسات ساختمانی با کاربرد از جمله سیستم‌های اطفاء حریق و اعلام آتش سوزی.
  6. انواع  تأسیسات مرتبط با  آسانسور و پله برقی و مواردی از این گونه.
تاسیسات ساختمان

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی

در عصر حاضر تجهیزات  گرمایشی و سرمایشی مبدل به سیستمهای ثابت و قسمتی از زندگی روزمره انسان ها شده است. در هر فضایی مورد استفاده است. وجود آنها نقش مهم واساسی را ایفا میکند. که در نبود آنها مشکلات زیادی در فصل سرما وگرما برای ساکنین بوجود می آید.

تجهیزات گرمایشی که در ساختمان ها استفاده می‌شود. مانند بخش شوفاژخانه در سازه های قدیمی تر و سیستم پکیج در آپارتمانهای جدید را شامل می‌شود. در سیستم‌های گرمایشی نوینی که در منازل استفاده می‌شود، گرمایش از کف می‌باشد که هنوز خیلی مصرف بالایی ندارد. در این نظام  با بکارگیری لوله‌هایی سطح زمین گرم می‌شود وهمچنین منجر به گرم شدن کل ساختمان می‌شود.

تأسیسات سرمایشی مرسوم که در حال حاضر مورد استفاده است مانند کولرآبی یا هوشمند، انواع متفاوت کولرگازی و اسپیلت می‌باشد. در بعضی سازه های بزرگ و اداری دستگاه هایی مثل هواساز و فن هم مورد استفاده قرارمیگیرد.

تأسیسات مورد استفاده در بخش آب و فاضلاب

در تأسیسات آب و فاضلاب یک بخش بسیار پیچیده ای می‌باشد. یک چهارچوب از لوله‌های مخالف هم قراردارد که به صورت  موازی عمل میکنند. سیستم آبرسانی ربه سمت بالا است و سیستم فاضلاب رو به پایین گردش میکنند.

پس یک شبکه وجود دارد که آبرسانی نوشیدنی میکند. از سمت دیگر شبکه ای که آب آلوده را از شما دور کرده و راهی فاضلاب میکند. در سیستم فاضلاب سرویس‌های بهداشتی به خاطر افتراق ضایعات در لوله‌ها، گازی متصاعد میگردد. برای ممانعت ازورود آن به قسمتهای داخلی ساختمان باید از تله، سیفون یا آببندهای مختلف در دون اتصالات لوله‌ها استفاده گردد.

تأسیسات مورد استفاده در بخش آتش‌نشانی

در ساختمان های با ساخت جدید از این امکانات استفاده می‌شود. بدین علت که از بروز بسیاری از وقایع جلوگیری شود که به آنها سیستم اطفای حریق هم می‌گویند. وقتی این سیستم آغاز بکار میکند اول لوله‌های آب درساختمان باز شده و بعداتوماتیک گونه با مراکزآتش‌نشانی تماس گرفته می‌شود. لوله های مرتبط با اطفا حریق در کل نقاط ساختمان هستند و در مواقع لازم شروع به کار میکنند.

تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات گاز رسانی

بسته به طریقه انتقال وگازرسانی دستگاه ها در این تاسیسات مختلف اند. تعدای از این تجهیزات که بیشتر مورد استفاده است شامل :

  1. انواع لوله های انتقال گاز:
  2. لوله پلی اتیلن
  3. لوله درزدار و بدون درز فولادی
  4. رگولاتورها
  5. فیلترهای گاز
  6. فشار سنج گاز
  7. اتصالات عایقی
  8. سیستم ارتباطات برای حمل و نقل و توزیع گازهای تحت فشار و فشار متوسط
  9. کنتورهای مرتبط با فشار گاز
  10. سیستم ها و تجهیزات هشدار دهنده
  11. کنترل های اتوماتیک
  12. شیرهای خاموش، شیرهای دروازه و آب بندی

تاسیسات پله برقی از نوع تاسیسات مکانیکی ساختمان :

پله برقی یا راه پله متحرک، برای بالاو پایین آوردن افراد برای یک فاصله کوتاه دراماکن تجاری، اماکن اداری بزرگ و… استفاده می‌شود. پله برقی از دوسیستم  بالا و پائین که توسط یک دستگاه فلزی و تو خالی تشکیل شده  است. سیستم بالا شامل موتور محرک و تجهیزات مربوطه و گیربکس اصلی. سیستم  پائین شامل چرخ‌ها و تجهیزات لازم برای برگرداندن پله‌ها به نقطه شروع است.

تاسیسات ساختمان

تاسیسات مکانیکی شوتینگ زباله برای ساختمان های تجاری و مسکونی

سیستم شوتینگ در جهت آسانتر شدن  جمع آوری و حمل زباله ایجاد شده است. شامل کانال جابه‌جایی، دریچه دریافت زباله، دستگاه متراکم کننده زباله، سیستم شست و شوو ضدعفونی کننده وتهویه مطبوع می‌باشد.

هر سیستم شوتینگ زباله، دارای یک دستگاه شست و شو وتهویه می‌باشد که درنقطه اوج ساختمان راه اندازی شده است. بعد از اینکه مقدار زباله‌ها به اندازه معلوم رسید، تجهیزات متراکم کننده زباله به وسیله یک جک هیدورلیکی زباله‌ها را متراکم میکند. در مزحلخ بعدی آبهای اضافی آن را تفکیک میکند تا بوی بد آن کمتر شود.

نابع جایی که در آن مشغوی به کار هستید شامل ساختمان های مسکونی، صنعتی وتجاری وظایف شما شامل مواردذیل است:

  • مطالعه و بررسی پلن های تاسیساتی ساختمان
  • طراحی، اجرا و سرپرستی در لوله کشی و تاسیسات مرتبط با گاز خانگی و یا از نوع تجاری
  • لوله کشی گونه های آب سرد و گرم در تمامی فضاهای مورد نیاز ساختمان
  • راه اندازی و مرمت سیستم گرمای مرکزی  مانند (شوفاژ) و …
  • راه اندازی واصلاح دستگاه های سرمایش خانگی و تجاری
  • طراحی پلن نظام تاسیسات مکانیکی ساختمان
  • کارهای مرتبط با جوشکاری گاز و برق ساختمان
  • راه اندازی و تعمیر سردخانه ها
تاسیسات ساختمان

تاسیسات آسانسورها از جهت کاربردی:

  • آسانسوراز نوع  مسافر بر
  • آسانسور  گونه حمل برانکارد بیمار
  • آسانسور نوع حمل بار
  • آسانسور حمل خودرو

در تاسیسات آسانسور، عامل حرکت لازم برای تغییر مکان کابین آسانسور، به وسیله موتورهای الکتریکی فراهم می‌شود. البته در بعضی از آنها بخشی از نیروی لازم برای جابه‌جایی کابین توسط سیستم تعادل فراهم می‌شود.

بخش هایی که برای آسانسور ساختمان مسکونی نیاز است؟

به وجود آوردن فضای مناسب برای نصب آسانسور بسیار بااهمیت است.

در کل فضای مورد نیاز برای نصب سیستم آسانسور مسکونی شامل 3 بخش می‌باشد:

  • محوطه لازم جهت موتورخانه آسانسور.
  • مساحت لازم در جهت مقطع افقی که مشخص کننده عرض و گودی چاه است.
  • مساحت لازم در جهت مقطع عمودی که تعیین کننده  کف تا سقف چاه است.

هر کدام از این فضاها بایستی درمدت زمان نصب سیستم تاسیسات آسانسور برای ساختمان مسکونی در نظر بگیریم.

اصولی که باید درطراحی و اجرای تأسیسات ساختمان رعایت گردد:

1- وسایل و دستگاه‌هایی در تأسیسات برقی ساختمان‌ها میتوان استفاده کرد که براساس یک یا چند استاندارد دارای اعتبارطراحی شده باشد. به کارگیر هرگونه وسایل و دستگاه های غیراستاندارد غیرمجاز است.

2- در فراهم کردن برنامه وانجام تأسیسات برقی، میزان نورمصنوعی برای هرفضای ساختمان باید براساس اندازه های استاندارد میزان روشنایی انتخاب گردد.

3. سیستمهای الکتریکی منتخب برای تمامی ساختمان‌ها معمولا و به صورت عموم سیستم TN می‌باشد.

6. در فراهم کردن وایجاد پلن تأسیسات برقی یکی از بااهمیت ترین آنها پیش‌بینی کردن وتخمین بادقت تمام درخواست توان لازم است.

7. به استفاده از  نشانه‌های گرافیکی معمول در تمامی نقشه‌ها و مدارک واجب و لازم الاجراست.

8. در تمامی سطوح انجام کا، به ویژه مرحله های ابتدایی طرح و اجرای عملیات ساخت و ساز و تأسیساتی، واجب است همکاری نزدیکی مابین همه عوامل اجرایی. عوامل اجرایی: ازمعماران واجرا کنندگان سازه و تأسیسات مرتبط با آن، وجود داشته باشد تا مبادله درزمان لازم اجرا شود.

9. برای آگاهی یافتن ازعقاید، قوانین وراهنمایی های متخصصین تأمین کننده سرویس‌های ساختمان وتأسیسات زیرساخت دروقت مقرر تطبیق‌های لازم اجرا گردد. ملاحظه و مراعات قوانین هرکدام ازموسسات ویا شرکت‌های ذکرشده وعلی الخصوص مراعات مقررات حریم شبکه‌های برق لازم است.

مزیت استفاده از برند ورتینا در تاسیسات ساختمان :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امردکوراسیون داخلی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه و تاسیسات ساختمان. این تیم قادر به ارائه خدمات زیر به شما مهندسین، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد.

  1. سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی
  2. طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز
  3. آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه
  4. زمانبندی واولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی  و تاسیسات ساختمان، گرمایش از کف
  5. تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات
  6. اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد
  7. ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه

مقررات مرتبط با تاسیسات ساختمان مشخص می باشد. فهیمدن و درک کردن  این قواعد نیاز به مشاوره یک شخص کارآمد ومتخصص در این زمینه  می‌باشد.

–  پیشنهاد تیم ما به شما :

متشکریم که مطالب بالا را برای افزایش اطلاع خود از تاسیسات ساختمان (مسکونی ،تجاری و یا صنعتی ) مطالعه کردید. یقینا خود شما میتوانید یک تصمیم عالی و کاربردی  برای آن درنظرداشته باشید .

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید. ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است .

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب ر برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید ..

اگر افتخار دادید و مارا بعنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست می‌کنیم که به ما اعتماد کنید!

شماره تماس: 09-88288307-021