vertina tabligh

برنامه ریزی شهری

برنامه ریزی شهری

برنامه ریزی شهری چیست؟

برنامه ریزی شهری پیشه ای است که مرتبط با سلامتی و کیفیت زندگی مناطق شهری وحومه آنها واماکن روستایی است. سالم و سرزنده نگه داشتن شهرها محتاج برنامه ریزان شهری برای فعالیت با سیستم حمل و نقل، اقتصاد، محیط زیست است. سیستمهای دیگر طراحی شهری و تسهیلات فیزیکی و فرهنگ و خط مشی های یک شهرنیز برای محافظت است.

طرح ریزی آینده نگر است. شغلی که فراست کوتاه مدت و بلند مدت را با تعاملات بازار و نفوذ فرهنگی به وجود می آورد. طرح ریزان پنج، بیست و حتی پنجاه سال به آتیه فکر میکنند تا پیامدهای آینده فرایند ها و فعالیت های فعلی را پیش بینی نمایند. اعتماد حاصل کنند که  فعالیت های فعلی کیفیت زندگی در شهر را می افزاید.

برنامه ریزی شهری روند  گسترش و طراحی اماکن شهری است. مورد استفاده قرار دادن زمینهای آزاد، هوا، آب و محیط ساخته شده دربرگیرنده ساختمانها، حمل ونقل، کارکردهای اقتصادی واجتماعی وجود دارد. اغلب  بعنوان بخشی از یک برنامه شهر بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد. یک برنامه شهری باید به ابلاغیه های مأموریت و چشم انداز یک سازمان بازگردد.

برنامه ریزی

برنامه ریزان شهری توسعه و شهرها را راهنمایی می کنند. یک طرح شهری به طور کامل پیشرفته و موثر، لازمه یک بررسی دقیق از سوی ذینفعان زیادی است. از جمله ذینفعان شهروندان، مالکان زمین و کارمندان دولت می‌باشد. برنامه ریزان شهری باید از دیدگاه همه کسانی که تحت تأثیر تلاش هایشان قرار می گیرند. به برنامه های خود می اندیشند. اجرای این طرح دلارمالیات دهندگان را بکار میبرد، این طرح باید تا حد ممکن کاربری و مقرون به صرفه باشد.

از نگاه دولت محلی، برنامه ریزی شهری المان های متنوعی از زندگی شهر زمین های جدید و از پیش موجود. ساختمانها، جاده ها، فضاهای مشترک، حمل و نقل، توسعه اقتصادی، زیرساختها و محیط زیست وسایرموارد را رسیدگی و احساس میکنند. ما در زیر به طور توسعه یافته این جنبه ها را در سابقه های گوناگون مفهومی گروه بندی کرده ایم. از این اماکن  معمولاً به عنوان انواع برنامه ریزی شهری گفته می شود. مهم است که درک کنیم که آنها از هم سوا نیستند. برای یکپارچگی یک طرح شهری، باید دربرگیرنده بسیاری از موارد یا تمام مناطق زیر باشد.

7 گونه از برنامه ریزی شهری تعریف شده است:

1. برنامه ریزی شهری استراتژیک

برنامه ریزی شهری استراتژیک بر تخصیص اهداف سطح بالا و بررسی  اماکن رشد مطلوب برای یک شهر یا منطقه متمرکز است. حاصل فرآیند برنامه ریزی یک پلن استراتژیک است . همچنین پلن توسعه، استراتژی اصلی یا برنامه جامع نیز صدا زده می شود. هدف های این برنامه استراتژیک شاید دربردارنده آسان سازی حمل و نقل در سراسر شهر باشد. ایجاد فضاهای اجتماعی بیشتر، بهبود کیفیت زندگی شهروندان یا تشویق مردم برای بازدید یا انتقال به شهر نیزشامل می‌شود.

برنامه ریزی شهری استراتژیک بر ایجاد اهداف سطح بالا وبررسی مناطق مطلوب رشد برای یک شهر یا کلان شهر متمرکزاست.

بالاترین سطح فرآیند برنامه ریزی است. سایر مولفه های برنامه ریزی معمولاً دراین نوع برنامه ها جای دارند.

2. برنامه ریزی کاربری اراضی و اماکن

برنامه ریزی به کار گیری زمین عمدتا مرتبط با قانونگذاری و سیاست گذاری می باشد. با بکار گیری ابزارهای برنامه ریزی از جمله اساسنامه های دولتی، مقررات، قوانین، کدها وسیاست های تأثیرگذاری بر کاربری زمین.

در سطح وسیعی، این ابزارهای برنامه ریزی با نوع، مکان ومقدار زمین مورد احتیاج برای انجام عملکردهای متنوع شهر سروکار دارند. آنها همچنین برای منطقه بندی یا رزرو زمین برای اهداف ویژه از جمله :

 مناطق مسکونی : برای ساختمانهایی از جمله خانه های آپارتمانی، اقامتگاه های تک خانواده و آپارتمانهای مسکونی.

اماکن تجاری : برای ساختمانهایی از جمله مغازه های خرده فروشی و ساختمانهای اداری.

اماکن صنعتی :برای سازه هایی  از جمله کارخانه های تولید و انبارها.

 مناطق شهری : برای سازه هایی از جمله  کلانتری ها و دادگستری ها.

مشاوره با جامعه و ذینفعان مربوطه قسمت بسیار مهمی از برنامه ریزی کاربری اراضی است. برای اطمینان از شفافیت و گنجاندن طیف گستره ای از علایق در برنامه کلی است. اگر برنامه استراتژیک خود را به خوبی ابلاغ می کنید. برنامه های حمل و نقل ، تجاری و صنعتی باید دقیقاً وارد برنامه های شما شوند.

3. برنامه ریزی اصلی

برنامه ریزی اصلی عموما برای پروژه های گسترش زمین سبز، یا ساخت و ساز در زمین توسعه نیافته بکار میرود. شما به جای اصلاح ساختارها یا فضاهای قبلی، از ابتدا آغاز می کنید.

این نوع برنامه ریزی شهری وضعیت آینده ای را برای یک فضای معین تصور می کند. اینکه چه چیزی برای رسیدن به آن چشم انداز نیاز و ضروری است. برنامه ریزان شهری باید منطقه بندی مورد نیاز و زیرساخت ها را در نظر بگیرند. برای امکان پذیر ساختن پروژه، مانند زمین های مسکونی و تجاری، ملاحظات حمل و نقل، مکان های جاده و غیره. آنها همچنین باید مکان را  طرح ریزی کنند. از امکانات شهری مانند امکانات جامعه ، مدارس ، پارک ها و موارد دیگر.

مشورت با مالکان زمین و موسسات دولتی تحت تأثیر این طرح در اینجا وظیفه اساسی است. بعلاوه، ممکن است لازم باشد که برای جمع آوری تخصص و بینش مهم، مشاوره حرفه ای بیاورید، اطمینان حاصل کنید. این طرح تمام زوایای بالقوه را در نظر گرفته و فضای کامل را برای موفقیت برای سالهای آینده تعیین کنید.

با برنامه ClearPoint،  نرم افزار اجرای استراتژی که به شما کمک میکند KPI ها را ردیابی کرده و به اهداف خود برسیم. بر تلاش های برنامه ریزی شهری خود تسلط یابید و به صورت زنده ببینید.

4. احیای مجدد شهری

برخلاف برنامه ریزی جامع، احیای مجدد شهری بر بهبود مناطقی که در حال زوال هستند متمرکز است. تعریف دقیق یک منطقه در حال کاهش از شهری به شهر دیگر متفاوت خواهد بود. بعنوان مثال مناطقی که تعداد مشکوک مشاغل ناموفق یا رشد راکد یا کاهش جمعیت را دارند. تاکتیک های بهبود رهبران شهر برای احیای مجدد بستگی به علت اصلی کاهش دارد. شاید مواردی مانند ترمیم جاده ها، توسعه زیرساختها، تمیز کردن آلودگی وافزودن به پارکها و سایرفضاهای عمومی را شامل شود.

تعامل جامعه به ویژه با این مفهوم برنامه ریزی شهری بسیار مهم است. ساکنان محلی و صاحبان مشاغل اغلب بینش هایی دارند که میتواند به اطلاع رسانی و هماهنگی برنامه ریزی ها کمک کند. برای بدست آوردن آپارتمانهای زیرانداز مورد نظر، شاید لازم باشد که کاربری زمین را تغییر دهید از صنعتی به مسکونی. یا ممکن است برای پاکسازی مشکلات موجود در موارد استفاده قبلی ، نیاز به برنامه ریزی محیطی داشته باشید .

5. توسعه اقتصادی

توسعه اقتصادی عبارت است از شناسایی مناطق رشد برای رونق اقتصادی بیشتر در داخل شهر. به ویژه با اغوا کردن شرکت ها برای ایجاد یا انتقال دفاتر در آنجا. متعاقباً، آن شرکت ها سپس استعدادهای محلی را استخدام کرده و ترافیک مسافر را به دفتر جدید منتقل میکنند. تعداد بیشتری ازکارگران برای صرف ناهار دررستورانهای محلی ناهارخوری، دریافت بنزین درمسیر خانه باعث افزایش صرف وقت در منطقه میشوند.

گاهی اوقات یک بخش توسعه اقتصادی خارج از بخش برنامه ریزی شهرداری زندگی میکند. مهم است که به این گروه کمک کنیم تا از نقشه های بکارگیری اززمین، طرحهای اصلی وبرنامه های زیرساخت مطمئن گردند. اطمینان از اینکه هر پروژه توسعه ای قابل اجرا است. البته هماهنگی با برنامه های زیست محیطی نیز بسیار ضروری است.

6. برنامه ریزی محیطی

برنامه ریزی محیطی نوعی توسعه استراتژیک است که بر پایداری تأکید بسیاری دارد. ملاحظات مرتبط با  این گونه برنامه ریزی شهری دربردارنده  آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تالاب ها، زیستگاه های گونه های در معرض خطرهستند. حساسیت به مناطق سیل و فرسایش منطقه ساحلی، همراه با مجموعه ای از عوامل محیطی دیگر نیز است. تمامی عوامل با رابطه سیستم های طبیعی و انسانی ارتباط دارند.

برنامه های زیست محیطی باید در کنار برنامه های اصلی ، احیا و زیرساخت ها ثبت شوند. اگر به نظر می رسد مراحل بسیاری است  و نیازهای زیادی وجود دارد ، ناامید نشوید. اگرچه پیچیده به نظر می رسد ، اما اگر برنامه های شما به خوبی تعامل داشته باشند ، در طولانی مدت بهترین کار خواهد بود.

7. برنامه ریزی زیرساخت ها

برنامه ریزی زیرساخت ها با امکانات و سیستمهای اساسی که به یک شهر و مردم آن خدمت میکنند سروکار دارد. اینکه به چه صورت این امکانات قادر هستند از اهداف تعیین شده در برنامه استراتژیک حمایت نمایند. این نوع برنامه ریزی شهری در بر دارنده موارد  ذیلاست:

زیرساختهای کارهای عمومی از جمله تأمین آب، فاضلاب، برق و ارتباطات از راه دور.

زیرساخت های جامعه مانند مدارس، بیمارستان ها و پارک ها

ایمنی و حمل و نقل مانند جاده ها، پلیس و امکانات آتش نشانی

همانطور که از مفاهیم برنامه ریزی شهری فوق مشاهده می کنید، برنامه ریزی خوب کار زیادی را میطلبد. برنامه ریزی شهری اگر به درستی انجام شود میتواند تأثیر مثبت و ماندگاری بر جامعه شما داشته باشد.

استراتژی را به جدول برنامه ریزی شهری بیاورید.

برای اینکه برنامه ریزی شهری موثر باشد، بهتر است با یک لنز استراتژیک به آن نزدیک شوید. اهداف را به وضوح تعیین کنید، پیشرفت را بسنجید و پروژه ها را تعریف و اجرا کنید. پروژه های شما باید با استراتژی شما همسو باشد وشامل جنبه های قابل پیگیری مانند جدول زمانی، نقاطعطف وبودجه باشد.

نرم افزاراجرای استراتژی ClearPoint قادر می‌باشد به دولت محلی شما کمک کند تا به اهدافی که میخواهد در برنامه ریزی شهری برسد. خواه قصد بکارگیری بهتراز زمین و زیرساختهای فعلی را داشته باشید ویا اینکه از فضاهای کاملاً جدیدی درشهر خود استفاده کنید. شفافیت شهروندان خود را به دنبال آن فراهم کنید. همه آنها را از ClearPoint به آنها بگویید که شهر در چه زمینه ای کار می کند. بگوید که چه کسی درگیر آن است و چه نتایج مطلوبی را نمایش میدهد.

مزیت استفاده از برند ورتینا در اجرای ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی موردنظرتان :

تیم مبنا با برند تجاری ورتینا کادری متخصص در امردکوراسیون داخلی و طراحی و اجرای فعالیت های عمرانی سازه می‌باشد. این تیم قادر به رائه خدمات زیر به شما مهندسین ، انبوه سازان و مصرف کنندگان گرامی می‌باشد .

  • سبک شناسی و ایجاد هویت ساختمانی و مشاوره توسط تیم فنی و مهندسی.
  • طراحی و ارائه پلان های معماری متناسب با سبک مورد نیاز.
  • آنالیز کیفی و ریالی و اصلاح طرح متناسب با بوجه پروژه.
  • زمانبندی و اولویت بندی اقدامات اجرایی برای تحقق دوره پروژه ازجمله نوسازی و بازسازی.
  • تامین تجهیزات و بررسی کیفی مصالح و تجهیزات.
  • اجرای طرح توسط تیم متخصص و متعهد.
  • ارائه تضمین کیفی و خدمات سالانه.
  • به کارگیری دیوارهای پیش ساخته و سبک  و نقاشی ساختمان و پتینه کاری و روف گاردن

ما در اینجاییم تا شما راحت زندگی کنید ، ما باور داریم یک سرپناه برای شما آخر رضایت نیست و خلق رضایت هنر ما است ..

شما اگر میخواهید ملکی را بفروش برسانید. اگر میخواهید در یک ملک سکونت کنید. هر تغییری را برای بهبودی و ایجاد حس خوب را برای خود رقم بزنی نیاز دارید یک متخصص را درکنار خود داشته باشید .

اگر افتخار دادید و ما را به عنوان یک متخصص انتخاب کردین، از شما درخواست میکنیم که به ما اعتماد کنید. کار خود را به متخصصین ما بسپارید تا بهترین ها را تجربه نمایید!

شماره تماس: 09-88288307-021


برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.